Så ska en riktig Saab se ut (del 2)

2010-02-10 16:09  

Fortfarande droppar det in förslag till Ny Teknik på hur Saab ska tänka för att hitta nya vinnande bilkoncept. På onsdag nästa vecka visar vi upp slutresultatet.

Till dess – spana in de här två fantasiska skapelserna:

1. Tillbaka-till-framtiden-bilen. En grön SAAB med en bränsleförbrukning som underskrider 1 deciliter per mil, inspirerad av Volkswagens experimentbil VW 1L och med fronten från gamla Saab 92. Det är ett montage av signaturen Bino.

2. Den trehjuliga, droppformade, elektriska pendlarbilen Saab 9 Aeropod i kompositplast som ritats av bildesignern Niklas Wejedal i Grundsund. Han betonar särskilt att han återinfört Saabs flyglogo eftersom den nuvarande logotypen med den röda sagofågeln Gripen inte har med Saab att göra utan med Scania.

Grön retro-Saab
- Volkswagen har gett en tydlig fingervisning om hur framtidens bilar kommer att se ut med hänsyn till miskade bränsletillgångar och skärpta miljökrav, skriver Bino i ett mejl till Ny Teknik.

Volkswagen skulle säkert bli en utmärkt samarbetspartner till Saab om man skulle vilja frigöra sig från GM, menar han.

- Konstruktionen av en ny SAAB-bil bör baseras på avancerad aerodynamik, användande av lättviktsmaterial (aluminium och kompositer) samt avancerad elektronik, skriver Bino.

- Rötterna inom flygindustrin skulle därmed markeras på ett tydligt sätt, samtidigt som bilen skulle få ”högteknologisk status” och därmed attrahera många köpare i det övre prissegmentet.

Professionell designer
Det andra förslaget kommer från Niklas Wejedal, som gått designutbildning i Umeå och är en frälst Saabälskare.

- Som äkta Saab-fan har det varit lätt att göra en uppdaterad version av favoritbilen Saab 900 Aero, men jag ville gå lite längre med mitt förslag. Jag hämtade min inspiration från de allra första Saabarna med flygarvet och aerodynamik i fokus. Resultatet blev Saab 9 Aeropod, skriver Niklas Wejeda till Ny Teknik.

Han kallar sin design avskalad skandinavisk och kan tänka sig att kalla sin skapelse för en "grön folkbil".

Han skickade med flera professionellt gjorda skisser. Vi publicerar två av dem här till vänster. Klicka på bilderna för att se hela.

- På hjulkåporna har jag låtit karossvecket från skärmarna på 96:an återkomma och i fronten finns en stiliserad version av Saabs grill. Denna bil är naturligtvis framhjulsdriven. Något annat anser jag vara motbjudande och "saabiskt", skriver Niklas Wejedal.

Över 150 förslag
För två veckor sedan gjorde vi ett upprop här på Nyteknik.se och bad våra läsare vara med och rita framtids-Saaben.

Vi fick hjälp från Steven Wade i Australien att sprida budskapet utanför den svenskspråkiga världen. Det är Steven Wade som driver sajtenSaabsunited.com– Saabentusiasternas diskussionsforum nummer 1.

Vi har nu fått in över 70 mejl till redaktionen och över 70 kommentarer på webben. Och fortfarande kommer det in förslag.

Totalgenomgång av Saabs framtid
Ett intressant förslag om Saabs motor kommer från Lars Widstrand i Lunenburg i Massachusetts på USA:s östkust. Själv kör han en Saab 9-3 av 1999 års modell – knappt inkörd, har bara gått 28 000 mil…

Till skillnad från de flesta andra förslagsställare, som håller Saabs turbomotor helig, ser Lars Widstrand gärna en kompressormotor.

- Färdigutveckla SVC-motorn, Saab Variable Compression engine, som GM lade locket på för tio år sedan. Den var presenterad som en kompressormatad 5-cylindrig motor med en volym på 1,6 liter som drog 20-30 procent mindre bränsle men fortfarande kunde ge ifrån sig prestanda som en 3-liters V6:a vid behov, skriver Lars Widstrand.

Lars Widstrand går systematiskt igenom motor, transmission, styrning, bromsar, instrumentering, ljudisolering, säten/komfort, karossform och belysning.

Det är den hittills mest ambitiösa genomgången. Läs hela hans Saabanalys här.

OBS - länker går nu på begäran till ett pdf-dokument som är lätt att öppna.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt