Så ska Audis elbil klara supersnabb laddning

2018-04-24 06:00  

När E-tron quattro lanseras kommer den enligt Audi vara herre på elbils-täppan.

Ladda 40 mil på en kafferast – det var ett av målen när Audi utvecklade elbilen E-tron quattro. En lång räckvidd och smidig laddning var två otroligt viktiga punkter, detta för att säkerställa att man även framgent ska ses som en premiumtillverkare. Bilen lanseras först efter sommaren, men Ny Teknik var på plats i Berlin när Audi förhandsvisade ett av sina trumfkort – batteriet.

E-tron quattro har försetts med 95 kWh batteri, och även om man inte avslöjar all information så säger Audi att detta räcker för att bilen ska mäkta med över 400 kilometer innan det är dags för laddning igen.

Läs mer: Audi utmanar Tesla – satsar på snabbladdning

Men att batteriet har rejäl kapacitet är inte det mest intressanta – nej, det är snarare det nya kylsystemet.

Modellen är första seriebil som klarar av snabbladdning med 150 kW. Något som innebär att man på 30 minuter ska få 80 procents kapacitet. Detta är möjligt just på grund av de vätskekylda batterierna. De 36 modulerna, med tolv celler i varje, är placerade i ett fackverk (vilket ökar krocksäkerheten). Detta är i sin tur lagt i en form och under denna har man limmat fast ett kanalsystem för vätskekylning.

– Det här är samma grundtanke på kylning som datorer använder, säger Benedikte Still, en av Audis talespersoner för batteriteknik.

Systemet är smart på så sätt att kylkanalerna sitter under istället för att vara vävda mellan modulerna. Det innebär dels att temperaturen kan regleras bättre och samtidigt skyddar konstruktionen systemet om det skulle vara så att en battericell sprängs. För att göra systemet så effektivt som möjligt var Audi tvungna att utveckla ett eget lim som leder värme extra bra.

Elbilen ska klara svenska klimatet

Utöver kylkanalerna så använder E-tron quattro även luftkylning av batterierna, och om det skulle det vara så att den omgivande temperaturen är riktigt hög har de även en elektrisk kylare som hoppar igång. Allt för att batterierna ska ligga på den optimala temperaturen 25-30 grader Celsius. Vid kallt väderläge kan batterivärmen användas för att värma kupén.

Systemet ska enligt Audi vara så pass bra att man kan snabbladda åtskilliga gånger efter varandra utan att batteriet ska ta stryk.

– I dagsläget har vi inte satt någon gräns för hur många laddcykler snabbladdning batteriet tål. Vårt värmekontrollsystem klarar av att hantera det, säger Anno Mertens, Audis chef för elektrifiering.

Läs mer: Svenska Tesla-fälgarna sänker energiförbrukningen

Men hur bra systemet håller när det är kallt och hur väl bilen fungerar vid minus 20 grader är en fråga som är mer intressant för svenska konsumenter. Svaret är enligt Audi att det inte ska vara några problem.

– Vid minus 20 grader bör man nog förvärma, om inte så kommer det ta tid att få upp värme i bil och batteri. Men inte ens minus 30 grader ska vara problem, bilen är designad för det, säger Benedikte Still.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt