Så ser nya krockkudden ut inuti

2016-06-21 16:00  

Under skalets programledare provar en krockkudde som man monterar på kroppen. Sedan tar de fram saxen.

– Vad har du där, är det en flytväst? undrar Adis Avdic.

Men det är inte någon flytväst som Jan Herrlin har på sig, och Under skalet ska inte gå till sjöss. Västen är en Helite Airnest Airbag, en uppblåsbar säkerhetsväst för motorcyklister.

Det blir en rejäl smäll för Jan Herrlin när Adis Avdic löser ut västen.

– Man kan inte röra överkroppen. Man blir helt stel i ryggen. Försöker man röra sig så går det inte, säger Jan Herrlin.

När västen är uppblåst skyddar den nacke, ryggrad, höfter och bröstkorg. Den expanderar fullt ut på bara 0,12 sekunder efter att den lösts ut. Det sker helt mekaniskt, genom att en tåt som fästs vid fordonet rycker ut en sprint i västen när föraren flyger av. Det exempel tillverkaren Helite själva använder är vid krockar när föraren kastas över motorcykeln framåt.

När västen lösts ut läcker gasen sakta ut igen. Västen kan sedan laddas med en ny patron och användas om och om igen.

Inuti tygvästen hittar programledarna konventionella skydd av skumplast med bikakestruktur. Själva krockkudden ligger i sydda kanaler i västen och består av en superstark plastpåse som kan bytas ut med lite besvär, kanske vid service på fabrik.

– Påminner lite om en dyk-flytväst, säger Adis Avdic.

Airbag-västarna är inte bara till för motorcyklister. De är redan relativt populära inom andra risksporter som ridning och hängflygning.

De som säljs till privatpersoner är fortfarande relativt enkla. I motorcykelsportens Formel 1, Moto GP, används betydligt mer avancerade krockkuddar.

De är inbyggda i förarens skinnställ och behöver inte någon lina till motorcykeln för att lösa ut. I stället analyserar en dator ombord data från accelerometrar och gyroskop för att avgöra om det håller på att ske en krasch.

Då blåser kudden upp på bara 15 millisekunder. Det har räddat förare vid omkullkörningar i över 330 kilometer i timmen.

Webb-tv-programmet Under skalet

Programledarna Adis Avdic och Jan Herrlin jobbar till vardags på konsult-företaget Prevas. Adis Avdic är mekanikkonsult. Jan är expert på kretskortsdesign.

Samtliga avsnitt av Ny Tekniks webb-tv-serie kan ses på nyteknik.se/underskalet.

Niklas Dahlin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt