Så ser elbilarnas globala topplista ut

2019-02-26 07:01  

Världens totala bilförsäljning gick ned något, men de batteridrivna modellerna ökade med 74 procent. Listan toppas av Tesla och Model 3. Här är de andra ledarna i elektrifieringsracet.

Brittiska Jato Dynamics sammanställer statistik och annan information kring bilbranschen, och nu presenterar företaget fakta kring den globala bilförsäljningen på de 54 största marknaderna under 2018. Totalt såldes 86 miljoner fordon – och av dem var 12,3 miljoner kompakta suvar, en explosion för segmentet. De tillverkare som såg den största volymökningen var VW Group, Toyota samt Renault-Nissan.

Läs mer: Därför får elbilsbatteriet sämre räckvidd i kyla

I dag utgör Kina hela 30 procent av den totala marknaden. Men under 2018 tappade försäljningen i landet fart, vilket även var fallet för marknaderna i Europa och USA. Som konsekvens minskade andelen sålda bilar och lätta lastbilar globalt med 0,5 procent. Å andra sidan svingade sig Indien upp som världens fjärde största bilmarknad, och de stal därmed placeringen från Tyskland.Indien förutspår själva att de kommer vara den tredje störs bilmarknaden redan 2021.

Rekordår för elbilar

Det blev också ett nytt rekordår för batteridrivna bilar. 1,26 miljoner sålda fordon är en ökning med 74 procent mot föregående år. Resultatet är en kombination av att de kinesiska konsumenterna har blivit mer öppna inför elektrifierade fordon, samt att Tesla har fått igång försäljningen av Model 3.

Läs mer: Testet avslöjar: Tesla knockar konkurrenterna

Faktum är att Teslas budgetmodell nu är den mest sålda elbilen i världen. Med draghjälp av Nordamerika och den oklara dieselfrågan i Europa landade siffran på 138 000 Model 3. Totalt sålde Tesla 230 000 bilar. Därmed slog Elon Musk Kinas statligt ägda tillverkare Baic. ”Beijing Automotive Industry Holding Corporation” krängde totalt 152 000 bilar, varav 92 000 var av modellen EC.

Läs mer: Nu väntas Tesla Model 3 rulla på gatorna i Sverige

På modellernas topplista kom Nissan Leaf på tredje plats med 85 000 exemplar – men tredje största tillverkare var kinesiska BYD Auto. De sålde 95 000 exemplar mot Nissans totala 92 000. Femma på tillverkarnas lista är Zotye Auto, ett privatägt kinesiskt företag vars modellutbud omfattar en liten- och en mellanstor crossover, samt en fullstor suv. Huvudet på spiken med andra ord. Läs Jatos rapport här.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt