Så pressar Ferrari utsläppen

2014-06-24 15:05  
Ferrari California T med effektivare V8 och turbo. Foto: Ferrari

För att möta framtida utsläppsregler planerar Ferrari att sänka CO2 med 20 procent till 2021.

Utsläppen från Ferraris bilar är i dag i snitt 270 g CO2 per km. För att reducera dessa värden ska utsläppen minska med 3 procent varje år fram till 2021.

Det tänker Ferrari göra på två sätt säger Vittorio Dini, ansvarig för drivlinor på Ferrari till Automotive news.

För V8-motorer handlar det om att använda turbo. Det har man redan sett resultat av genom att turboladda motorn i nya modellen California T. Den 3,9 liter stora V8an ger 552 hästkrafter och släpper ut 250 g CO2 per km. Den tidigare V8an på 4,3 liter utan turbo gav 483 hästar och släppte ut 299 g CO2 per km.

Lösningen är att minska cylindervolymen och öka effekten med turboladdade motorer, enligt Dini.

För V12orna är det tillsammans med eldrift som utsläppen ska minska. Det exemplifierar Dini med superbilen La Ferrari, vars V12a på 6,3 liter ger 800 hästkrafter. Till denna kommer en elmotor på 163 hästkrafter. Denna kombinerade motor ger 963 hästar och släpper ut 330 g CO2 per km. Modellen Enzo, som den ersätter, gav 660 hästkrafter och släppte ut 545 g CO2 per km.

Vittorio Dini räknar inte med några fördelar i att montera turboaggregat i V12orna. Fyra sådana behövs för att ge effekt. Det tar för mycket plats och dessutom alstrar de för mycket värme i motorrummet.

Video från Ferrari om nya motorn nedan.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt