Så påverkas svenska fordonstillverkarna av coronasmittan

2020-03-18 16:08  

I Europa stänger biltillverkarna fabriker eller begränsar produktionen i rask takt. Så här ser läget ut för de svenska fordonstillverkarna just nu.

Notera att artikeln publicerades den 18 mars. Mycket har hänt sedan dess. För mer aktuell information kring hur näringslivet påverkas av coronasmittan följ vår liverapportering här.

Coronavirusets framfart slår nu mot europeisk fordonsindustri med full kraft. Många tillverkare meddelar att deras fabriker kommer att stänga eller begränsa produktionen för att hindra spridningen av smittan.

Scania meddelade på onsdagseftermiddagen att de från och med onsdagen den 25 mars stänger merparten av de europeiska produktionsanläggningarna som finns i Södertälje, Luleå, Oskarshamn, Frankrike och Nederländerna.

Fabriken i franska Anger har varit stängd sedan i tisdags. Orsaken är komponentbrist och störningar i värdekedjan.

– För att säkerställa våra kunders samhällsviktiga transportarbete kommer våra serviceverkstäder och reservdelscenter dock att fortsatta sin verksamhet, säger Scanias vd och koncernchef Henrik Henriksson, i ett uttalande.

Scania: 9 000 anställda i Sverige berörs

Planen är i nuläget att återuppta produktionen om två veckor. Scania för diskussioner med facken om åtgärder för att hantera arbetsbristen.

– Såväl företagets ledning som de anställdas representanter känner därför stor tacksamhet över de statliga stödåtgärder som ställs till förfogande i de länder där våra medarbetare nu kommer att temporärt sakna sysselsättning, säger Henrik Henriksson.

Verksamheten i Latinamerika fortgår som vanligt tills vidare. Den står för cirka en femtedel av produktionsvolymen.

– Det berör ungefär 9 000 svenska medarbetare, som då inte har den ordinarie sysselsättningen att se fram emot de kommande 14 dagarna, säger presschef Hans-Åke Danielsson till TT.

Utöver Sverige berörs även omkring 4 000 anställda i Frankrike och Nederländerna av stoppet. Totalt har Scania cirka 14 000 anställda i Europa.

Stoppet får stora konsekvenser för underleverantörerna. Fredrik Sidahl, vd för branschorganisationen FKG säger till Sveriges Radio Ekot att flera hundra företag och upp till 40 000 eller 50 000 anställda berörs direkt.

– Det är alltså 500-600 leverantörer som går från stor produktion till i princip noll produktion. Vi kommer att se stora siffror på varsel och permitteringar. Det skulle inte förvåna mig om man varslar kring 50 procent av personalstyrkan redan i nästa vecka, säger Fredrik Sidahl till Ekot.

AB Volvo stänger fabriken i Tuve

AB Volvo beslutat sig för att från och med måndagen den 23 mars stänga lastbilsfabriken i Tuve i 15 dagar eller tills nytt besked kommer.

I anläggningen jobbar cirka 1 500 personer med att tillverka lastbilarna FH 16, FH, FM och FMX. Det tillverkas även ramar till bland annat monteringsfabrikerna i belgiska Gent och ryska Kaluga.

Läs mer: Volkswagen stoppar produktion

Dessutom har koncernen från och med i dag stoppat produktionen för varumärkena Renault Trucks och Arquus i Frankrike. Även Gent i Belgien har stoppat sin produktion.

– För Volvokoncernens del har vi fram till nu inte sett några allvarliga störningar på vår produktion utanför Kina. Nu är läget ett annat. Nu tittar vi igenom vårt system och ser vilka beroenden som påverkas av detta, och vilka konsekvenser det får för vilka produktionsanläggningar, säger Claes Eliasson, vid Volvos pressavdelning.

Volvo Cars: Har stängt fabriken i Gent

Personbilstillverkaren Volvo Cars ser också stora utmaningar i Europa just. Företaget stängde på onsdagen sin fabrik i belgiska Gent, enligt DN, men har i nuläget fabriken i Göteborg igång. Det finns inget datum för när fabriken i Gent öppnar igen.

Sportbilstillverkaren Koenigsegg i Ängelholm meddelar på onsdagsförmiddagen att deras produktion rullar på som vanligt i nuläget.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt