Så mycket får snabbladdning för en elbil kosta

2015-02-19 06:40  

Hälften av Ny Tekniks läsare som svarat på enkäten om snabbladdnings av elbil säger att det ska vara gratis. Men det tycker inte de läsare som kommenterat Vattenfalls och Fortum priser.

Hur mycket ska en elbilsladdning få kosta?, frågade Ny Teknik i samband med gårdagens artikel om att både Vattenfall och Fortum börjat ta betalt för laddning vid sina publika laddstolpar.

De två energijättarna har identisk prislista - 3 kronor i minuten för 50 kW snabbladdning både med japanska Chademo och europeiska CCS.

Fortum har också ett prislista för halvsnabb laddning och för vanlig långsamladdnng.

Omräknat till "full tank" blir det 90 kronor för snabbladdning i 30 minuter och 30 kronor för långsamladdning i sex timmar.

Läsarna fick fyra alternativ att rösta på - Helt gratis eller 30 kronor för "full tank" eller 90 kronor eller 150 kronor.

Två tusen läsare hade på onsdagseftermiddagen kryssat i enkäten. Hälften svarade "gratis", en tredjedel svarade "30 kronor", var tjugonde svarade "90 kronor" och var tionde 150 kronor.

Men en övervägande majoritet av de 135 kommentarer som följde på artikeln hade en helt annan åsikt:

- Det var ju bara en tidsfråga. Ingenting är gratis i längden. Även om elen i sig är billig, kostar det pengar att tillverka, installera och sköta laddstolpar, skriver den förre motorjournalisten Tege Tornvall, numera mest känd för sitt engagemang i Stockholmsinitiativet, en ideell förening som ifrågasätter den vetenskapliga grunden för dagens klimatpolitik.

Många kommentatorer utvecklar resonemanget och menar att det är ok att ta bra betalt för snabbladdning, som är en akutåtgärd vid långresor eller tillfälligt "soppatorsk". I normala fall laddas ju elbilen med långsamladdning hemma på nätterna eller i garage på dagtid.

Den flitiga kommentartorn till Ny Tekniks artiklar, signaturen Jeppen, menar att det inte alls behöver vara gratis.

- Men att ta 13 kronor per kWh för en tjänst som kostar 0,50 kronor per kWh borde vara klassat som olagligt, skriver Jeppen.

Flera kommentatorer resonerar i termerna "affärsmodell" och menar att restaurangen, köpcentral och liknande kan sätta upp gratis laddstationer för att locka kunder.

- Det är rätt affärsmodell. De kronorna som elen kostar kommer att generera inkomster genom att bilisten handlar på shoppingcentret eller äter på vägkrogen. Men att bygga elmackar som drivs av elbolag är inte rätt affärsmodell, skriver signaturen TB.

Det verkar funka för signaturen Tomas som påpekar att McDonalds laddstolpar är gratis.

- Vi bytte från Max till McDonalds när vi bytte till elbil. Max har bara långsamladdning. Lite sunkigare pommes tycker barnen men de överlever. Vi kommer aldrig att teckna laddkort hos Vattenfall. Lycka till med ockerpriserna, skriver Tomas.

De som tar elbolagens prissättning i försvar resonerar i de här termerna:

- Du kan hugga ned en björk hemma gratis, men om du vill ha en säck färdighuggen och torkad får du lägga upp en femtiolapp på Ica, skriver L-M Kihlström.

Olle Johansson, vd för elkraftsbranschens intresseorganisation Power Circle ringer upp redaktionen för att framföra sin åsikt.

- Snabbladdning är bara ett komplement och kommer alltid att kosta mer än långsamladdning. Tror man att det ska vara gratis har man missat något väsentligt. Om en kommun, en vägkrog eller en matvarukedja väljer att tillhandhålla gratis snabbladdning så är det en subvention från kommunen till elbilsägaren, säger Olle Johansson.

Han tycker att det är bra att Vattenfall och Fortum nu etablerat en prisnivå.

- Det öppnar för konkurrens, säger Olle Johansson.



Följ Ny Teknik på Facebook!

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt