Så mycket billigare blir underhållet på elbilarna

2019-03-20 09:52  
Foto: Kevauto

New York har jämfört hur mycket olika modeller i stadens bilflotta kostar att underhålla. Elbilarna är överlägset billigast. En annan studie konstaterar att batteridrivna fordon ger lägst ägandekostnader. 

Det offentliga vill köra miljövänligt, men ett högre inköpspris har gjort det dyrt för myndigheter och kommuner att ha elbilar i sina fordonsflottor. Det var tidigare en sanning – men i dag har budgetmodeller som Chevrolet Bolt och Nissan Leaf fått sällskap av Kia e-Niro och för all del Tesla Model 3.

Elbilar sänker bränslekostnaderna rejält, men nu står det också klart att de kräver mycket lägre utgifter för underhåll och rena reparationer. Det visar bland annat en genomgång gjord av staden New York, en aktör som tidigt började sin utfasning av fossila motorer i fordonsflottan.

New York City Department of Citywide Administrative Services konstaterar att den rena elbilen slipper allt från byten av olja, tändstift och luftfilter – till problem med katalysatorn. Då bilarna kan rulla i tio år finns det gott om tid för att förtjänsterna kring service ska hinna betala av en avsevärd del av inköpspriset.

Minskar slitaget på bromsarna

Medan behoven kring vindrutetorkare och däck är de samma som för bensindrivna bilar, erbjuder elbilar överraskande förbättringar när det gäller bromsarna. Bromskraftsregenerering minskar slitaget på bromsarna och kan förlänga serviceintervallen påtagligt för delar som bromsbelägg, skriver NYC DCAS.

I mars släppte de en årsrapport som avslöjar exakt hur mycket pengar New York City lade ut 2018 på underhåll av respektive bilmodell som rullar i trafik. Lägst kostnad hade Chevrolet Bolt med 204 dollar. Det kan ställas mot bensinaren Ford Focus som landade på 1 805 dollar. Ford Focus Electric kostade å andra sidan bara 386 dollar. Den näst billigaste modellen var Nissan Leaf med 344 dollar.

Läs mer: Bilbranschen: Elbilen är bättre för miljön

Hybriderna var inte fullt lika imponerande som de rena elbilarna. Exempelvis låg Chevrolet Volt på 1 210 dollar, och Ford Fusion hybrid hela 1 310 dollar. Plug in-versionen av den senare klarade sig av någon anledning på 496 dollar. Toyota Prius landade på 893 dollar.

New Yorks observationer får stöd av International Council for Clean Transportations undersökning kring kostnader för olika biltyper. Den utgår från fyra olika versioner av Volkswagen Golf: Med ren batteridrift, hybrid, bensin och diesel. Under fyra år har forskarna tittat på skillnader kring inköpskostnad, utgifter för bränsle och skatt. Svaret är att den rena elbilen blir billigast att äga för förare i Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Nederländerna och Norge.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt