Fordon

Så lätt knäcktes elbilarna i kylan

Att ta elbilen på skidsemester är ingen bra idé, inte ens om man bor nära backen. I bästa fall kommer man upp på en laddning och kan rulla ner. Den tyska tidskriften Auto Bild försökte – och kom ungefär halvvägs.

Publicerad

Minusgrader och alpin terräng är ingen bra kombination för elbilar. Ett test bland skidorter i alperna som gjordes av tidskriften Auto Bild gav nedslående resultat. Ingen av de fem populära elfordon som provkördes var ens i närheten av de räckviddsuppgifter som lämnats av tillverkarna. Kylan och alpvägarna sög musten ur den ena bilen efter den andra.

Först att ge upp, efter bara 59 kilometer, blev Renault Zoe. Mitsubishi i-Miev och BMWs nya stolthet i3 rullade två kilometer till, sedan var det slut. Storsäljaren Nissan Leaf kom 69 kilometer. De här bilarna har alla en angiven räckvidd på 100 till 200 kilometer på en laddning.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här