Så laddat är Sverige

2014-05-01 05:30  

Hur lång tid tar det att köra elbil mellan landets två största städer? Det tog oss nästan två dagar att ta reda på. Resan krävde täta laddstopp. Så vi har också träffat ett Sverige som sjuder av el-optimism.

Elbilar är en tänkbar pusselbit för att göra den svenska fordonsflottan grönare. Vi har valt att testa hur det funkar i praktiken att köra elbil med dagens infrastruktur. Hur lång tid tar det  från Stockholm till Göteborg?

Som testbil valde vi den mest sålda elbilen, Nissan Leaf. Visserligen köper man inte en sådan för att göra långresor. Det är en stadsbil som passar bäst för korta sträckor. Men den skulle utan problem klara lite längre turer om man snabbt kunde ladda batteriet längs vägen.

Klart är att det kommer att krävas en rad laddstopp under turnén. Bilen tar sig inte mycket längre än 10 mil på motorväg innan batterierna är tomma.

Under pauserna tittar vi närmare på strömavtagare på lastbilar, smarta laddare, elbilspooler och andra spännande projekt.

Planeringen är ett litet projekt i sig. På sajten uppladdning.nu är det lätt att hitta publika ladd­stationer. Men en är trasig, nästa kräver nyckel som ska hämtas vissa tider, någon står i garage som låses på kvällen. Det tar några telefonsamtal för att reda ut allt.

De flesta laddare är dessutom normalladdare där det kan ta mer än sex timmar att fylla batteriet.

Snabbladdarna, som fyller batteriet till 90 procent på en halvtimme, är det glesare emellan. En vecka före avfärd finns det bara 32 platser med snabbladdare i hela landet på uppladdning.nu. Ingen är i drift mellan Nyköping och Landvetter. Här ligger turnéns största orosmoment.

Tisdag 22 april, kl 07.49

Batteriet är fulladdat och solen strålar när Ny Tekniks elbilsturné tyst rullar i gång. Här ska snålas med elen. Nu gäller max 90 km/h, avslagen klimatanläggning och körläge ”eco”. Det är enda chansen att få en räckvidd på tio mil på motorväg. Batterimätaren sjunker ändå snabbare än jag trodde på väg mot Södertälje. Jag fegkör strax över 80 km/h. Känns lite stressande när alla kör om. Last­bilar, bussar, bilar med släp.

Klockan 9:00

Första laddstoppet blir ett motorvärmaruttag hos Scania i Södertälje. Här ska vi prata eldrift av tunga fordon.

– Jag körde visst om dig på väg hit, säger Håkan Gustavsson, koordinator för företagets forskning inom hybridteknik, när vi hälsat.

Han berättar att det skulle krävas batterier på 20 ton för att köra en 40 tons lastbil från Stockholm till Göteborg med dagens batteriteknik. Därför forskar Scania på hur tunga fordon kan förses med el under färd i stället. Företaget har två olika lösningar:

  • Konduktiv överföring med strömavtagare på taket och luftledare längs vägen. Samma princip som för tåg. Företaget har utvecklat ett koncept tillsammans med Siemens, och strömavtagaren har provkörts på en dieseldriven lastbil. Nu kopplar Scania in en el­hybriddrivlina i en lastbil, och framemot sommaren ska den rulla med strömavtagare på en testbana.
  • Induktiv överföring från vägbanan till en induktionsplatta under fordonet. Här är samarbetspartnern Bombardier. I januari lyckades man på en testbana överföra mer än 180 kW med cirka åtta centimeters avstånd mellan vägbana och fordon. Fullt tillräckligt, enligt Håkan Gustavsson.

Båda koncepten kräver en annan typ av infrastruktur än de laddstolpar jag är beroende av med min lilla elbil.

Klockan 11:15

Strax söder om Nyköping finns resans första snabbladdare. Batterierna är halvtomma, så jag passar på att ta ett fikastopp. En knapp halvtimme senare är batteriet fyllt till 90 procent. Smidigt. Men det känns lite olycksbådande när Assistancekåren parkerar bredvid laddplatsen. Jag hoppas det blir den närmaste kontakten med en bärgningsbil.

När bilen fortsätter söderut är kupén i hetaste laget med klimatanläggningen avstängd. Börjar uppskatta långtradarna som susar förbi. De ger skugga.

Klockan 12:35

Norrköping. Jag pluggar in bilen i en normalladdare som finns vid  en ham­burgerrestaurang och promenerar till Chargestorm, ett företag som utvecklar teknik för så kallade smartladdare.

Patrik Lindergren, som är vd och medgrundare, förklarar att tekniken gör att många fordon kan ladda samtidigt på samma laddplats utan att elnätet behöver överdimensioneras. Energin kan exempelvis fördelas till åtta bilar så att alla är fulladdade vid önskat tillfälle.

– Vi har levererat utrustning till cirka 300 laddplatser i dag. Om ett år tror jag antalet är mellan 3?000 och 5?000. Marknaden börjar ta fart nu, säger han.

Företaget har även en webbaserad tjänst för drift, övervakning och betalning. I dag är laddning oftast gratis, men Patrik Lindergren tror att framtida laddstolps­operatörer kommer att ta betalt. Inte i kronor per kwh, utan med abonnemangskort på kanske 300 kronor i månaden.

– Det är en tydlig trend i Norge som ju kommit längre än oss när det gäller elbilar.

Dags att gå tillbaka till min gratisladdning. Köper en burgare innan jag rullar vidare.

Klockan 15:10

Kommer fram till Linköping med batterivisaren nära rött. Jättevarmt i bilen. Här tar forskaren Magnus Hjälmdahl på VTI emot. Han studerar bland annat beteendet hos förare av laddbara bilar, viktig information för att förstå vilka barriärerna är för elfordon.

– Det finns många fördomar kring hur elbilar körs, men inte så mycket fakta, säger han.

Forskarna undersöker hur laddhybriderna i universitetets hyrbilsflotta används. Allt från hastigheter och körsträckor till batterinivåer och laddtider mäts. Förarna svarar på frågor om användningen och om sin personlighetstyp. På det sättet ska forskarna få svar på hur körstilen kan påverka räckvidden, och om beteendet ändras när en elbilsnovis blir varm i kläderna.

Klockan 16:30

Nästa möte blir med en riktig elbilsveteran.

Johan Sörliden köpte sin första elbil redan år 2009, sportbilen Tesla Roadster. I höstas köpte han sedanmodellen av samma fabrikat, Model S.

Vi träffas ett stenkast från VTI vid en snabbladdare som har varit en av elbilsturnéns värsta orosmoment. Den har varit felanmäld i några veckor. Men nu är den i drift! Över en kopp te konstaterar vi att våra bilar spelar i olika divisioner när det gäller räckvidd.

– Jovisst, jag hade kunnat köra från Stockholm till Göteborg med ett enda laddstopp på två timmar, säger han och berättar om problemfria långturer till Strömstad, Lillehammer, Köpenhamn.

Jag flikar in att hans bil är mycket dyrare än min. Jämförelsen haltar, tycker Johan Sörliden.

Han jämför inte sin Model S för minst 650?000 kronor med en Nissan Leaf som kostar knappt hälften. Utan med BMW M5. Och även om inköpskostnaden är hög så tycker han att driftskostnaden är desto billigare. Han producerar all el som behövs med en solcellsanläggning hemma på taket.

Klockan 18:30

Jag kör vidare så långt batteriet räcker och når Tranås med några mils marginal. Här finns normalladdare, som är låsta. Nyckeln ska hämtas före klockan 18. Jag kommer fram en halvtimme senare, men Tranås Energi har lämnat en laddnyckel på mitt hotell. Schyst!

Onsdag 23 april, 8:30

Tittar in i kommunhuset hos miljöchefen Fredrik Skaghammar. Tranås har liksom många andra kommuner köpt in ett antal elbilar.

Det kommunala bostadsbolaget och energibolaget har några stycken var, och under vintern har man testat en liten elbilspool. Nu ska kommunen ta ställning till om en permanent elbilspool passar i Tranås. Fredrik Skag­hammar förklarar att intresset för eldrift delvis beror på miljömål och klimatfrågan.

– Vi som offentlig aktör ska gå före, och elbilar ger dessutom lite goodwill.

Klockan 10.15

Framme i Jönköping utan minsta räckviddsångest. Här finns resans verkliga jackpot – en snabbladdare så ny att den inte är invigd än. Men den funkar.

Jag hade räknat med att bli stående i Jönköping och normalladda i sex timmar. Minst. Nu fyller jag upp till 90 procent på 27 minuter blankt. Kanske går turnén i mål i Göteborg redan i kväll utan den planerade övernattningen i Borås?

Klockan 14:01

Det här var resans längsta etapp, knappt 9 mil. Och nog visste jag att terrängen är kuperad mellan Jönköping och Borås, men backarna blir extra påtagliga i elbil. Batterimätaren sjunker oroväckande i uppförsluten, men stiger igen i nerförslöporna när energi återmatas till batteriet.

Tar en långlunch medan bilen normalladdar i ett parkeringshus i Borås. Det här är den första laddaren som tar betalt. Parkeringsavgiften är högre än på platserna intill.

Efter drygt två timmar rycker jag ut sladden. Jag har visserligen ett bokat möte i morgon bitti hos SP. Elsäkerhetsexperten Lars Hoffmann skulle ha berättat om myter kring elbilar och trafikolyckor. Som att elbilar skulle bli strömförande efter en krock, och att det skulle vara farligt att rädda personer om en elbil hamnat i vatten.

Det stämmer inte. Jätteintressant. Men det får bli ett senare möte och en senare artikel. Nu har jag målvittring och fortsätter västerut.

Klockan 17:05

Snabbladdar en sista gång vid Landvetter. Det är lika meckigt som vanligt att få fast kontakten, men på tredje försöket sitter den.

Sedan släpper alla hämningar. De sista milen mot Göteborg med välfyllda batterier vågar jag för första gången bränna på i 110 km/h och köra om både lastbilar och bussar.

Klockan 18:15

I mål! Parkerar vid Poseidon på Götaplatsen och njuter av kvällssolen. Det gick ju riktigt fint det här! ”Bara” två dagar i stället för planerade tre. Nästa gång jag ska ta eldrift till Göteborg får det bli tåg. Eller en Tesla.

Testbilen Nissan Leaf hyrdes i Göteborg

Årgång: 2013.

Motor: 109 hk, 80 kW.

Vridmoment: 254 Nm.

Acceleration: 0–100 km/h på 11,5 sekunder.

Maximal hastighet: 144 km/h.

Batterityp: Litiumjon med 192 celler.

Batterikapacitet: 24 kWh.

Räckvidd: 175 km enligt den europeiska standarden NEDC.

Förbrukning: 173 Wh/km.

Kraftöverföring: Automatlåda och framhjulsdrift.

Mått: L: 445 cm. Bredd: 177 cm. Höjd: 155 cm.

Tjänstevikt: 1?613 kg.

Uthyrare: Move About.

Charlotta von Schultz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt