Fordon

Så krockas Koenigsegg

Kostsamt krocktest.

Regera har en svindlande topphastighet. Men när Koenigsegg-bilen krocktestas så är det helt andra olyckor som simuleras.

Publicerad

Världen över rammas bilar dagligen in i barriärer och väggar i olika säkerhetstest. Kraven för att få sälja en personbil är i dag otroligt höga och kontrollerna av bilsäkerheten rigorös. För Volvo är säkerhet ett adelsmärke och göteborgstillverkaren har inga problem att skicka in tiotals bilar till Euro NCAP eller amerikanska NHTSA.

Men om man bara producerar en handfull bilar om året – då är det ingen liten sak att låta den skrotas hos någon myndighet eller krockorganisation.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här