Fordon

Så kan Arlanda få grönt jetbränsle

LFV har krav på sig att förbättra miljön vid Arlanda flygplats och grönt jetbränsle är en av flera möjligheter att klara miljökraven. Foto: Daniel Asplund
Fredrik Jaresved, chef för hållbar utveckling och kvalitetssäkring på LFV Arlanda.
Så här ser skissen ut för en komplett biojetbränsleanläggning i Brista nära Arlanda. I Brista kan bränslet gå i befintlig rörledning till Arlanda flygplats. Överskottsvärmen kangå in i Fortums befintliga fjärrvärmenät eller köpas av LFV för Arlandas räkning. Klicka för att se hela bilden. Foto: Nykomb Synergetics

Tekniken finns och första kalkylen är gjord. Nu fattas "bara" en konkret projektering, villiga intressenter och 5-7 miljarder kronor i investeringskapital för att starta tillverkning av grönt jetbränsle vid Arlanda.

Publicerad

- Vi jobbar nu för att det skapas ett konsortium som ska realisera projektet. Vi vet att SAS är oerhört intresserade av detta och ser ut att kunna vara en köpare av bränslet, säger Fredrik Jaresved, chef för hållbar utveckling och kvalitetssäkring på LFV Arlanda, till Ny Teknik.

På Energitinget i Älvsjö nästa vecka ska han berätta mer om projektet och presentera slutsatserna från den Värmeforskrapport som LFV tagit fram tillsammans med Nykomb Synergetics, Grontmij, Totalförsvarets forskningsinstitut FOI, Fortum Värme och Preem.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här