Fordon

Så hindras unga från att köra bil utan bälte

Foto: GM

Precis som Volvo erbjuder Chevrolet redan en barn-nyckel som låter föräldrarna strypa bilens topphastighet. Nu ska en ny lösning lära USA:s unga förare att använda säkerhetsbältet.

Publicerad Uppdaterad

Ett trepunktsbälte halverar risken för att skadas svårt vid en kollision. På hemmaplan oroas organisationen NTF över att bältesanvändningen runt om i landet är så varierande. Deras undersökning från december förra året visade att användandet ligger mellan 94 och 95 procent i de flesta av landets län. Men i Jämtlands och Norrbottens län väljer fortfarande var tionde person eller mer att köra utan bältet – och det är framförallt de manliga förarna som syndar.

I USA riktar Chevrolet fokus mot de unga förarna. Från och med i sommar kommer deras system Buckle to Drive vara standard på Traverse, Malibu och Colorado av modellår 2020. Det innebär bland annat att förare som är obältade inte kommer att kunna lägga i drive på 20 sekunder. Samtidigt syns ett meddelande i infotainment-centret som uppmanar personen att ta på sig bältet.

– Buckle to Drive är Chevrolets senaste innovation, designad för att uppmana unga förare att utveckla säkra körvanor redan från start, säger säkerhetsingenjören Tricia Morrow till Carscoops.

Specialnyckel begränsar funktioner

Lösningen är inbäddat i Chevrolets Teen Driver-system, som lanserades redan 2015. Det ger föräldrar möjlighet att registrera en speciell nyckel för barnen, som ger dem vissa begränsningar. Exempelvis fungerar inte stereon innan personerna i bilens framsäten har bältat sig – och man kan också ställa in en lägre maxvolym på stereon.

Föräldrarna kan strypa maxhastigheten till 85 mph – motsvarande 137 km/h. Dessutom aktiveras vissa säkerhetssystem automatiskt med barnnyckeln, exempelvis för kollisionsvarning. Men den mest irriterande lösningen för de unga torde ändå vara att möjligheten att ställa in ett larm som ljuder och blinkar när bilen överstiger 64 km/h – och upp till 121 km/h.

Väl hemma kan föräldrarna granska detaljer om hur bilen har körts, exempelvis toppfart, eventuella varningar för hastighetsöverträdelser, och det avstånd som har körts. Man kan även se om bilens ABS eller antisladdsystem har aktiverats.

2016 hakade Volvo på trenden med sin Red Key. Med deras barnnyckel kan man begränsa bilens topphastighet efter eget tycke, upp till 120 km/h. Även här går ljudvolymen att begränsa. Till detta ställs den adaptiva farthållaren in på längsta möjliga avstånd.