Så här kan framtidens planetutforskare se ut

2018-11-21 10:05  
Autodesks förslag på en landfarkost som skapats med hjälp av generativ design.

Ett program gjort för att lösa upphängningsproblem på en Formel 1-bil har fått ett nytt användningsområde: att designa en superlätt landfarkost för Jupiters och Saturnus månar.

När Autodesk kontaktade den amerikanska rymdstyrelsen Nasas Jet Propulsion Lab var labbet tydligt med att det inte var intresserat av inkrementella förbättringar på tio procent eller liknande. Om Autodesk, som gör programvara för datorstödd design, kunde leverera 30 procent eller bättre var Nasa berett att lyssna, meddelades det.

Syftet med samarbetet är att ta fram förslag på hur framtidens farkost för undersökning av solsystemets planeter ska se ut. Sedan 2012 kör ju Curiosity omkring på Mars i jakt på bevis för utomjordiskt liv. Men i framtiden hoppas Nasa kunna undersöka också Jupiters och Saturnus månar.

Nyligen presenterade Autodesk sitt förslag på lösning: Landfarkosten har fyra ben och ett centralt placerat utrymme som ska rymma de vetenskapliga instrumenten.

Minskat vikten med 35 procent

Autodesk har lyckats minska vikten på farkostens yttre struktur med 35 procent jämfört med den ursprungliga designen, skriver företaget i ett nyhetsbrev. Vikt är förstås av stor betydelse när något ska skjutas ut i rymden.

Metoden för att uppnå viktbesparingen handlar om det Autodesk kallar generativ design, som går ut på att låta programmet ge förslag på tänkbara designer. Dessa baseras i sin tur på ett antal förinställda parametrar som användaren själv kontrollerar. Syftet är förstås att minska tiden från idé till färdig design men också att låta programmet hitta lösningar som en människa inte hade lyckats finna.

Komplex design kräver 3d-skrivare

Den komplexa design som ofta blir resultatet är möjliga att tillverka rationellt först sedan 3d-skrivare har blivit allt mer kommersiellt tillgängliga.

Till farkosten som nu visats upp använde Autodesk en programvara som ursprungligen tagits fram åt en kund för att lösa upphängningsproblem på en Formel 1-bil.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt