Så har Audi parat ihop bilens rörelser med vr

2019-01-15 07:49  
Audi tror att Holoride kommer att erbjudas i bilar inom tre år. Foto: Audi

Med hjälp av Holoride lanserar Audi en helt ny typ av underhållning för baksätet. Spelet i vr-glasögonen anpassas i realtid efter hur bilen på rör sig.

Via underbolaget Audi Electronics Venture har biltillverkaren köpt in sig som minoritetsägare i Holoride. Uppstartsföretaget har arbetat flera år med att föra in vr i bilar, men med backning av Audi tog tekniken ett rejält skutt. Holorides unika säljfördel är att deras spel anpassar händelserna efter hur bilen rör sig i verkligheten, vilket ger den virtuella verkligheten en extra knuff. Se klippet nedan.

Konceptet visades upp på CES i Las Vegas. I baksätet på Audis nya elbil e-tron kunde besökarna flyga rymdskeppet från Marvels Avengers – i äventyret Rocket’s Rescue Run. Det låter kanske extremt kräksframkallande att sitta med vr-glasögon i en bil – och färdas i en flygfarkost som kränger simultant med den egna kroppen i sätet. Men tekniken är faktiskt utformad för att motverka åksjuka.

Audi förutspår att Holoride kommer att erbjudas i bilar inom tre år. Och tekniken förmodas kunna hitta andra applikationsområden än att flyga rymdskepp. Holoride kommer fortsatt använda en öppen plattform, vilket innebär att andra biltillverkare och utvecklare kan bygga sina egna funktioner och skapa innehåll.

Läs mer: Hyundai plöjer ned mer än 60 miljarder i bränsleceller

– Kreativa hjärnor kommer kunna använda plattformen för att hitta på fascinerande världar som kan förvandla resan från A till B till ett riktigt äventyr. Vi kan bara utveckla det här nya underhållningssegmentet vidare genom att anamma ett kooperativt och öppet tillvägagångssätt, säger Nils Wollny, Audis Head of Digital Business, i ett pressmeddelande.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Prevas

Debatt