Så fuskade tillverkarna med nya mätmetoden WLTP

2019-03-27 16:45  
Foto: LSDSL

Den nya mätmetoden skulle sätta stopp för branschens bluffsiffror, men tillverkarna hittade kryphål även i WLTP. Nu har EU slagit ned på fuskarna, som kan tvingas testa om sina bilar.

Med den gamla testcykeln NEDC var biltillverkarnas angivna bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp som regel avsevärt lägre än i verkligheten. Teknikens värld utvecklade därför ett eget test, Sverigecykeln, som mer rättvist skulle motsvara hur bilar körs i vårt land. Enligt tidningen har testbilarnas bränsleförbrukning inte sällan varit upp till 50 procent högre än vad som angivits i NEDC.

Problemet skulle lösas av den nya mätmetoden WLTP. Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure är mer realistiskt än NEDC. Utvärderingen pågår under längre tid och omfattar bland annat fler accelerationer och inbromsningar. 

I september 2018 började WLTP att gälla och därmed skulle man täppa till de kryphål i NEDC som tidigare utnyttjades av många tillverkare. Men mindre än ett år efter införandet visar det sig att bilföretagen redan har hittat kryphål i WLTP – det avslöjar en rapport från Transport & Environment (T&E), den europeiska federationen för transport och miljö.

Måste använda det grönaste körläget

Inför övergången till WLTP har ett antal tillverkare sett till att ge sina fordon en så hög förbrukning som möjligt, detta för att ge sig själva större framtida marginaler. Metoderna har bland annat handlat om att stänga av start/stopp-funktionen, ha bilen inställd på sportläge istället för eco, samt ändra bilarnas växlingsmönster.

Nu har dock EU-kommissionen täppt till hålen i lagstiftningen. Under testcykeln tvingas tillverkarna att slå på alla funktioner som bidrar till att sänka bränsleförbrukning eller utsläpp. Det innebär till exempel att man måste använda det grönaste körläget.

Läs mer: Miljardböter för Fiat Chrysler efter utsläppsfusk

EU-länderna uppmanas nu att ignorera de testresultat från WLTP som inhämtats innan februari i år. Eventuellt kommer man också tvinga de fordon som utvärderats tidigare än det satta datumet att göra om testerna.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt