Fordon

Så fuskade tillverkarna med nya mätmetoden WLTP

Foto: LSDSL

Den nya mätmetoden skulle sätta stopp för branschens bluffsiffror, men tillverkarna hittade kryphål även i WLTP. Nu har EU slagit ned på fuskarna, som kan tvingas testa om sina bilar.

Publicerad

Med den gamla testcykeln NEDC var biltillverkarnas angivna bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp som regel avsevärt lägre än i verkligheten. Teknikens värld utvecklade därför ett eget test, Sverigecykeln, som mer rättvist skulle motsvara hur bilar körs i vårt land. Enligt tidningen har testbilarnas bränsleförbrukning inte sällan varit upp till 50 procent högre än vad som angivits i NEDC.

Problemet skulle lösas av den nya mätmetoden WLTP. Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure är mer realistiskt än NEDC. Utvärderingen pågår under längre tid och omfattar bland annat fler accelerationer och inbromsningar. 

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här