Så fungerar nya superdykbåten

2008-12-02 23:00  

Snabb på ytan, osynlig på djupet och halvhemlig däremellan. Kolla in den svenska dykar-farkosten som James Bond skulle älska.

Den svenskutvecklade dykarbåten The Seal kan förenkla livet för såväl attackdykare som kustbevakning och polis.

Farkosten har utvecklats av DCE utanför Vaxholm på uppdrag av FMV. Men även utländska militärer är lockade.

Under hösten har representanter för ungefär femton mariner och specialförband kommit till Stockholms skärgård för att se den dykande rib-båten, rigid inflatable boat.

- Intresset är stort. Vi ligger helt klar i framkant, säger Carl Hagman på DCE.

Nu pågår diskussioner som företaget hoppas ska resultera i kontakt under våren.

På ytan gör båten lätt 30 knop.

När dykarna närmar sig fientligt område töms pontonerna samtidigt som fyra ventiler skovlar in vatten i skrovet.

På en minut sjunker båten till ett mellanläge. Nu sticker bara huvudena upp på dykarna medan båten kör vidare i fem knop.

Nästa steg är att låta farkosten gå på djupet. Ett tak fälls över dykarna, som nu andas från sin egen utrustning.

När de närmar sig målet är det bara att parkera på botten och simma iväg till det väntande uppdraget.

Vad skulle James Bond tycka om båten?
- Han skulle älska den, säger Carl Hagman.

Han leder utvecklingen av ytterligare en liten undervattensfarkost som ska rymmas i torpedtuben till en ubåt. Beställare är en europeisk försvarsmakt.

Omsätter fem miljoner i år

Namn: DCE, Defence Consulting Europe.
Ort: Vaxholm.
Grundades: 1998.
Antal anställda: 8.
Omsättning 2008: 5 miljoner kronor.

Charlotta von Schultz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt