Fordon

Så flyger vi 2025

Boeings flygande vinge 2025.
Lockheed-Martin med motor i stjärten.
Northrop-Grumman väljer dubbla flygkroppar 2025.

Nasas uppdrag gäller att ta fram flygplan som är snålare, tystare och renare. Tre tillverkare lämnade in förslag.

Publicerad

Boeing, Lockheed Martin och Northrop Grumman kikar in i framtiden och skissar på några idéer till framtida plan som uppfyller kriterierna.

Trots lägre bränsleförbrukning måste planen klara en hastighet på 85 procent av ljudhastigheten, de måste kunna färdas en distans på 11000 km mellan tankningarna och ta en nyttolast på mellan 22 och 43 ton, passagerare eller gods.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här