Så farlig är gasbilen vid en olycka

2008-02-12 11:26  
Gasdriven Opel Astra i lågor

Hur farligt är det egentligen att tanka gas i bilen? Vad händer vid en krock? Och vad händer vid brand? Tyska motororganisationen Adac utsatte gasbilar för både krockar och bränder.

För att stilla oron hos dem som kan tänka sig att av miljöskäl köra på gas, men som inte litar på att gastanken klarar krockar eller bränder, lät Adac några gasbilar råka ut för båda dessa missöden.

I kollisionsprovet visade det sig att gastanken, avsedd för gasol, tålde mycket stora påfrestningar utan att gå sönder. Trots att tanken vid påkörningen bakifrån slog i en del av reservhjulsbaljan skadades aldrig tanken.

Gastankar, tillverkade av 3,5 mm tjockt stål, är tryckprovade vid 40 bars tryck, men tankas i vardagslag till 10 bar.

I nästa prov antändes bensin under en gasbil, för att simulera en olycka där bensin runnit ut på vägen och antänts.

Efter 4 minuter är hela bilen övertänd. 5 sekunder senare löser säkerhetsventilen i gasbehållare ut och släpper ut gas i tre sekunder.

Därefter har trycket sjunkit till acceptabel nivå, och ventilen öppnar sig sedan flera gånger för att i intervall släppa ut gas.

Drygt 10 minuter efter att branden startat är gasbehållaren tömd.

Någon gasexplosion inträffar aldrig, däremot exploderar utlösningsanordningen för krockkuddarna.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Prevas

Debatt