Så får ingenjörerna lyxyachten att flyga

2022-05-20 11:31  

Ett 200 meter långt luftskepp ska lyfta deras 60 meter långa yacht från vattenytan. Sedan flyger båten i 91 km/h.

Kombinationen av luftskepp och båt har redan presenterats av Air Yacht. Den italienska designen är en katamaran där ett centralt skrov lyfts av två cirka 150 meter långa luftskepp fyllda med helium.

Tack vare uppblåsbara underreden ska farkosten även kunna färdas på vatten. Det skriver Architecture Digest.

Men nu kontrar två schweiziska ingenjörer med en långt mer konventionell lyxyacht som kan kopplas till ett luftskepp – och därmed förvandlas fartyget till en stor gondol. Det skriver Interesting Engineering.  

Företagets namn Airyacht är förvirrande nog nästan det samma som den italienska katamaranen, men koncepten skiljer sig åt markant. För sin båt tog schweizarnas hjälp av franska Franck Darnet som har designat en 60 meter lång yacht. Den har innerutrymmen på 750 kvadratmeter och däck på 350 kvadratmeter.

Foto: Airyacht

Elmotorer som drivs av helium och luft

För att lyfta fartyget till skyarna krävs ett 200 meter långt heliumfyllt luftskepp, som med en höjd på 50 meter är störst på marknaden. När det är dags att flyga fäster man luftskeppet med kablar till skrovet, för att sedan haka loss dem igen när man vill ta sig fram på vattnet.

Topphastigheten i luften är 91 km/h. Luftskeppet har en drivlina för att kunna styras. Enligt Euronews är det i dag en hybrid drivlina med elmotorer. På sikt ska hela drivlinan bli eldriven eller vätgasdriven, uppger företaget och hoppas på en koldioxidfri framdrift om tio år.

Själva fartyget är eldrivet, och enligt Airyacht kommer förbrukningen att vara 10-50 gånger lägre än för en konventionell yacht på 60 meter.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt