Så får du rabatt av fartkameran

2010-08-17 23:00  
Fakta: Ny Teknik Foto: Mercedes, bilen på bilden föreställer ej svensken som körde för fort i Schweiz.

De senaste veckorna har tusentals svenskar fått ovälkomna semesterkort i brevlådan, med hälsning från någon av landets 1.100 fartkameror. Uppgifter om mätfel har gett många nytt hopp.

<p>Trafikverket, som ansvarar för driften av fartkamerorna, hävdar att de är hundraprocentigt tillförlitliga.</p> <p>- Upp till 90 km/h är felmarginalen högst en km/h. Därefter är den högst en procent, säger Erik Stigsmark, nationell samordnare på Trafikverket. Därför dras felmarginalen bort i rapporteringen. Därutöver drar mätsystemet alltid av ytterligare en km/h.</p> <p>Kamerans radar mäter varje bil upp till hundratals gånger. Men farten som rapporteras är den som mäts 15 meter framför kameran.</p> <p>Av mätningarna på den enskilda bilen kan några bli fel, till exempel på grund av reflexer från snurrande hjul. Vid stora variationer i många mätvärden släpps bilen förbi utan rapport.</p> <p>Om två bilar passerar samtidigt i bredd håller radarn koll på bägges hastigheter. Men det framgår inte av kortet vilken av bilarna som kör fortast.</p> <p>Inte heller rapporterar kameran fordon som ligger alldeles bakom en bil som kör för fort. Det tar närmare en sekund att ladda om blixten. Vid 90 km/h motsvarar det 25 meter.</p> <p>Kameran mäter hastigheten rakt mot kameran, vilket normalt gynnar den som håller långt ut till vänster. Detta vinkelfel ger en mindre "rabatt". Inte ens om man kör i det motriktade körfältet blir mätfelet mer än några få procent till förarens fördel.</p> <p>Det finns många andra sätt att lura fartkameran, varav de flesta är olagliga. Den svenske fartsyndare som schweiziska polisen klockade för 290 km/h skulle ha klarat sig här hemma, där kamerorna bara mäter upp till 260 km/h. </p>

Norbert Andersson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt