Så byggdes Ursaaben

2012-02-22 08:33  
Ursaaben, prototypen från 1947 ritad av legendaren Sixten Sason. Foto: Saab

I år är det 75 år sedan som Svenska Aeroplan Aktiebolaget bildades med flygplansfabriker i både Linköping och Trollhättan. Saab hade byggt flygplan i Trollhättan i mer än tio år innan man började bygga bilar där. Det är många som inte är medvetna om det.

Men de första provbilarna byggdes inte i Trollhättan utan i Saabs flygverkstäder i Linköping. Det är också omvända världen i mångas ögon.

Historien om hur flygplansbyggarna på Saab växlade spår och började bygga bilar är dråplig.

Den första provbilen 92.001 var ett rent hantverk med inlånade plåtslagare som gärna tog en stänkare på lördagarna när man bara jobbade till klockan ett.

Det är Saabingenjören Hugo Möller som beskriver de första stapplande stegen när flygplanstillverkaren Saab går över till biltillverkning efter krigsslutet 1945.

Inom Saab fanns det då ingen med erfarenhet av bilproduktion, med undantag för några få som fått en liten inblick i karosseritillverkning vid tidigare anställning hos Volvo i Olofström.

Det blev en uppgift för flygplanskonstruktörerna att ta fram en lämplig bilmodell.

Gunnar Ljungström, som varit konstruktionschef för vingarna till de militära planen B17, B18, J21 och J29 fick uppdraget att leda konstruktionsarbetet på bilden med hjälp av ett antal flygplanskonstruktörer.

Hösten 1945 började Ljungström och hans medarbetare, bland annat Sixten Sason, att göra utkast till vad som skulle bli den första Saab-bilmodellen. Strax före årsskiftet 1945-46 beslöt Saabledningen att en prototypbil skulle tillverkas vid Saabs verkstäder i Linköping.

- För tillverkning av denna prototypbil och de fullskalemodeller i trä som fordrades saknade vi praktiskt taget allting. Sex snickare med vana att tillverka modeller till flygplansdetaljer, en bandsåg och ett hörn i verktygsverkstaden, där vi kunde hålla till, var allt som fanns, skriver Hugo Möller i de minnesanteckningar som finns publicerade på Saabveteranernas hemsida i Trollhättan.

Men det var inget fel på kreativiteten hos bilgänget. De tog vad de hade och på drygt tre månader hade man en modell gjord i plywood klar, struken med svart skokräm och blankad med borstar och trasor.

- I skenet från lysämnesrör kunde man konstatera att speglingslinjerna var acceptabla och modellens frorm godkändes, skriver Hugo Möller.

Nu skulle den första riktiga provbilen tillverkas. I plåt.

- Nymans Plåtslageri i Linköping och Björks Eftr. lånade ut var sin man och från Torells Kylarfabrik kom två man. Från Linköpings Motorverkstad fick vi låna en motormontör. För plåtslagarna betalade Saab 3,75-4 kronor i timmen. De sex modellsnickarna tjänade 2,11 kronor i timmen.

Plåtslageriarbetena för den första provbilen började den 1 april 1946 och den 26 juni levererades karossen till målning. Formen på alla karosseriplåtar var driven för hand.

- De svåraste delarna gjordes av en gammal plåtslagare från Torells Kylarfabrik. Han var 70 år och hade vissa bestämda idéer om hur jobbet skulle utföras. Han drev upp formen med kulhammare mot en ek-kubb som var placerad på hästgödsel för att få den rätta svikten, berättar Hugo Möller.

Men en bil blev det till slut - trots att det var lite si och så med produktiviteten på lördagarna.

Då arbetade man till klockan 13, men så mycket uträttat blev det inte, konstaterar Hugo Möller.

- De tre plåtslagarna delade vanligtvis på en liter kronbrännvin, skriver han i de tolv sidor dråpliga minnesanteckningarna ”Så började vi bygga bilar” i arkivmaterialet på Saabveteranernas sajt: http://www.saabveteranernatrollhattan.com/.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt