Fordon

Så blir havets busar grönare

Brasil Maru på 320000 ton är ett av världens största bulkfartyg för transport av järnmalm. Foto: Mitsui
Åtgärder för att minska utsläppen (klicka för större bild)

Supertanker och malmjättar, havens miljöbusar, kan bli 30 procent miljövänligare. Sju metoder prövas på malmfartyget Brasil Maru.

Publicerad

Rederiet Mitsui OSK Lines, Mol, ska förvandla det tre år gamla malmlastfartyget Brasil Maru till ett miljöföredöme bland superstora fartyg. Med ett dödviktstonnage på 320000 ton, längden 340 meter och bredden 60 meter, kan hon jämföras med riktigt stora supertanker, och är en av världens största malmlastare.

Från den stora tvärstycksmotorn med effekten 23000 kW finns en hel del energi kvar att utvinna, visar rederiet i sin miljöutredning. Internt kallas projektet Ishin-III, det tredje fartyget i flottan som byggs om till en grönare profil.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här