Så blir havets busar grönare

2010-04-15 14:31  

Supertanker och malmjättar, havens miljöbusar, kan bli 30 procent miljövänligare. Sju metoder prövas på malmfartyget Brasil Maru.

Rederiet Mitsui OSK Lines, Mol, ska förvandla det tre år gamla malmlastfartyget Brasil Maru till ett miljöföredöme bland superstora fartyg. Med ett dödviktstonnage på 320000 ton, längden 340 meter och bredden 60 meter, kan hon jämföras med riktigt stora supertanker, och är en av världens största malmlastare.

Från den stora tvärstycksmotorn med effekten 23000 kW finns en hel del energi kvar att utvinna, visar rederiet i sin miljöutredning. Internt kallas projektet Ishin-III, det tredje fartyget i flottan som byggs om till en grönare profil.

Man har identifierat sju åtgärder som ska minska utsläppen:

1). Heta avgaser från motorn driver gasturbin och ångturbin som genererar el till en extra motor monterad på propelleraxeln. En speciell högeffektturbo som är aktiv även vid låga varvtal reducerar koldioxidutsläppen även vid låg fart. Total koldioxidminskning: 10 procent.

2). Bränsletillsats som medverkar till effektivare förbränning av bunkeroljan. Minskning: 1,5 procent.

3). Ny generation bottenfärg som minskar friktionen genom att ett mönster av mikrofördjupningar bildas på färgytan. Minskning: 10 procent.

4). System för optimering av färdrutten, som tar hänsyn till väderförhållanden och fartygets egenskaper för bästa väg till destinationshamnen. Minskning 5 procent.

5). Högeffektpropeller av typen PBCF som utvecklats av rederiet och som redan används på 1700 fartyg i världen. En vidareutvecklad version av propellern används i Ishin-III. Minskning 5 procent.

6). Optimal skrovdesign. Minskning 2 procent.

7). Solceller på akterdäck som genererar el som sparas i litium-jonbatterier för användning när fartyget ligger i hamn eller på varv. Minskning 0,1 procent.

Med dessa åtgärder anser sig Mol kunna minska koldioxidutsläppen med drygt 30 procent. Genom att dessutom kombinera dessa effektiviseringsåtgärder med segel anser sig Mol kunna reducera koldioxidutsläppen med mer än 50 procent.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt