Fordon

Så blev Polestars nya huvudkontor i Sverige

Placeringen på Volvos område ska stärka samarbetet mellan moderbolaget och deras elbilsspecialister. Med sitt nya globala huvudkontor i Göteborg visar Polestar att man inte bara är en kinesisk angelägenhet.

Publicerad

Volvo byggde ett separat varumärke för sina eldrivna prestandabilar. Polestar 1 är en hybrid som levererar 600 hk – och samtidigt klarar att köra 15 mil på ren el. Modellen kommer förvisso att tillverkas i Chengdu, men fordonet ska ha huvudet i Sverige.

Exakt ett år efter att varumärket lanserades i Shanghai inviger Polestar sitt nya globala huvudkontor i Göteborg. Den kubformade byggnad som dominerar anläggningen är designad av svenska arkitekter från byrån Bornstein Lyckefors – i samarbete med Polestars varumärkesteam. Exteriörens glasyta med en upplyst Polestarlogga ska symbolisera rollen som en design- och teknikspjutspets inom Volvo Car Group.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här