Så använder bilen ljus för att visa vad den vill

2019-01-10 10:47  
Foto: Hyundai

Nu har Hyundai Mobis avtäckt sitt system som låter förarlösa bilar kommunicera med gående. Deras koncept kan bland annat projicera ett övergångsställe med framljusen.

Med utvecklingen av självkörande fordon har branschen insett att gående och cyklister i stor utsträckning kommunicerar med bilförare – något som blir omöjligt den dag då förarsätet är tomt. Ett antal tillverkare har därför börjat jobba på olika teknik som låter autonoma bilar visa sina intentioner för människorna omkring fordonet.

På Consumer Electronics Show i Las Vegas visade Hyundai Mobis upp sitt bidrag på området. Konceptet Communication Lighting demonstrerades i bolagets autonoma fordon. Lösningen omfattar en blandning av displayer och andra ljus som ska kommunicera bilens avsikter. Exempelvis kan bilens strålkastare projicera en varmt röd symbol framför fotgängare, som ska visa att det inte är säkert att gå framför fordonet. När bilen står stilla projicerar strålkastarna istället ett inbjudande övergångsställe på marken.

Till detta kommer led-paneler med pilar som visar vilken riktning bilen avser att köra. Gående kan dessutom se en nedräkning till när fordonet kommer börja rulla, och andra ljussignaler berättar att bilen rullar autonomt. Hela systemet kan upptäcka gående på drygt 137 meter, och är kapabelt att avgöra vad människorna kommer ta sig för. Konceptbilen använder även ljud och andra led-lösningar för att öka vägsäkerheten. Enligt Hyundai Mobis kan deras teknik rullas ut tämligen snabbt och till ett överkomligt pris. Det rapporterar Carscoops.

Läs mer: Hyundais nya bil Elevate kan klättra likt en spindel

Bland de andra bolagen som har satsat på kommunikationslösningar för autonoma bilar finns Ford. Deras testbil fick en rad dioder ovanför vindrutan. Två ljusbalkar som rörde sig från sida till sida berättade att fordonet var på väg att stanna. En stillastående balk signalerade att fordonet var självkörande – och ett snabbt blinkande ljus visade att den stillastående bilen gjorde sig redo för att accelerera.

Ett annat exempel kommer från Jaguar Land Rovers division för framtida mobilitet. I en studie satte de ögon på en självkörande pod, som skulle utgöra en visuell representation av bilens medvetenhet av olika objekt. Tanken är att de ska fixeras på fotgängare och signalera när det är säkert att korsa gatan.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt