Ryssarna testflög tankplanet som utmanar Boeings Pegasus

2018-01-30 06:00  

Boeing ska leverera sin ”Pegasus” till U.S. Air Force i år. Nu har ryssarna kontrat genom att testflyga den senaste versionen av sitt tankplan – Ilyushin Il-78M-90A.

Boeings kostnader för utvecklingen av det nya flygplanet för lufttankning är nu på väg mot 16 miljarder kronor. Slutversionen av KC-46A provflögs i december 2017, och i år ska ”Pegasus” levereras till U.S. Air Force. Nu meddelar ryssarna att man den 25 januari genomförde jungfruflygningen med den senaste versionen av sitt tankplan.

Ilyushin Il-78M-90A lyfte fån Aviastar-SP:s produktionsanläggning i Ulyanovsk, beläget cirka 600 km öster om Moskva. Testflygningen varade i 35 minuter.

USA:s version utgår från en Boeing 767 – och ryssarnas ”nya” tanker bygger på en sovjetisk modell som togs i tjänst redan 1984. Den delar dock en rad uppgraderingar med den senaste versionen av transportplanet Il-76MD-90A.

Läs mer: Här är Stingray – Boeings självflygande jätteplan

Föregångaren, Il-78M, har en maxhastighet på 830 km/h – och en räckvidd på 4 000 km. Tankplanet kan som högst flyga på 11 230 meters höjd. Det kan bära med sig 91 ton bränsle i sina huvudtankar med ytterligare 36 ton i en extratank, vilket totalt ger 127 ton av överförbart bränsle. I jämförelse kan Boeings Pegasus bära med sig drygt 94 ton överförbart bränsle.

Il-78M har en maximal startvikt på 210 ton (att jämföra med 188 ton för Pegasus). Nya motorer har dock inneburit att tankplanets lastvikt har ökat med 20 ton – och samtidigt har bränsleförbrukningen sänkts med tolv procent.

Andra förbättringar är att vingarna har fått strukturella förbättringar, tillsammans med förstärkta landningsställ. Till detta har tankplanet fått en digital glascockpit med moderniserade system för navigation och kommunikation. Den ryska krigsmakten beräknas köpa 34 exemplar av Ilyushin Il-78M-90A.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt