Rutten järnväg får Ådalen att jäsa

2010-08-30 08:26  

I Härnösand jäser det av missnöje över den usla kvaliteten på Ådalsbanan samtidigt som kuststäderna norröver fått en toppmodern järnväg – Botniabanan.

I lördags invigdes den 19 mil långa nybyggda kustjärnvägen Botniabanan mellan Kramfors flygplats och Umeå – en motorväg fast på räls.

Överallt där den rullande invigningen med kungen i spetsen drog fram jublades det över den nya snabba järnvägen. Se artikel om invigningen här.

Men på andra ställen jäser det av missnöje.

Söder om Kramfors får man leva med den krokiga och backiga Ådalsbanan, som efter den raka och snabba Botniabanans invigning framstår som ännu mer omodern än tidigare.

Vissa sträckor på nuvarande Ådalsbanan hör till de sämsta i landet där tågen får hålla mjölktågsfart för att klara kurvor och backar.

En Ny Teknik-läsare påpekar att den allra sämsta sträckan, den fem mil långa sträckan mellan Sundsvall och Härnösand  tar nästan dubbelt så lång tid med X2000 som med bil.

En upprustning av Ådalsbanan mellan Sundsvall och Kramfors har påbörjats men något slutdatum för hela sträckningen är inte fastställt.

Ådalsbanan är 13 mil lång, men i planerna ligger bara en upprustning och ingen nybyggnad som i Botniabanans fall. Budgeten för Ådalsbanans upprustning har fördubblats till 6,6 miljarder kronor.

Av det 13 mil järnväg som finns i dag ska 10 mil rustas upp och bara 3 mil byggas nytt – på de allra sämsta sträckorna.

Men också i Kramfors är man frustrerad, trots att den nya stationen i centrala Kramfors finns på plats.

Kramfors kommer inte att kopplas upp mot Botniabanan förrän nästa höst. Fram till dess kommer Botniabanetågen att bara gå mellan Örnsköldsvik och Umeå.

Och norr om Umeå hoppas man fortfarande på att Botniabanan förlängs med Norrbotniabanan. Men det är ett projekt som inte ens finns på ritbordet utan än så länge bara är en vag förhoppning.

Läs en detaljerad beskrivning av Botniabanan på Wikipedia.

Läs om Ådalsbanan här.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt