Rörande ceremoni när vindskepp döps

2008-08-05 14:37  

I helgen döptes världens första vinddrivna skepp som får kraft genom s k Flettner-rotorer. E-Ship 1 ska hon heta och i december ska hon börja frakta vindkraftverk åt turbinbyggaren Enercon.

Efter dop och sjösättning bogserades E-Ship 1 till utrustningkaj för att få ombord resterande utrustning innan det är dag för jungfrufärd i slutet av året.

E-Ship 1 är i princip att betrakta som motorseglare. I maskinrummet står två dieslar på 3500 kW effekt vardera. En konventionell lösning.

Men på däck står fyra 25 meter höga rör och snurrar. Rören fungerar i stället för segel. Cylindrarna kalas Flettner-rotorer, och framdrivningen bygger på den s k Magnuseffekten, känd sedan 1800-talet.

Effekten uppstår när en cylinder roterar i en luftström. På ena sidan accelereras luften, på den andra bromsas den.

På den sida där luften strömmar snabbast uppstår undertryck, precis som på en flygplansvinge. Undertrycket utnyttjas för att driva fartyget framåt.

Flettner-rotorer är tio gånger så effektiva som vanliga segel med samma yta.

På 1920-talet gjordes flera lyckade försök, men intresset för vinddrift var då i avtagande efter segelfartygsepoken.

E-Ship 1 kommer att kunna komma upp i en fart av 16 till 17 knop vid 7 knops vindhastighet (ungefär 3,5 meter per sekund). Bränslebesparingen är 30 – 40 procent.

Det 130 meter långa och 22,5 meter breda lastfartyget är på 10500 dödviktston. Lastrummen rymmer 20580 m3.

Hon ska användas för att frakta vindkraftkomponenter åt vindkraftbyggaren Enercon. Det var Martina Kuhlmann från Enercon som förrättade dopceremonin med orden ”alltid en handfull vatten under kölen, alltid god vind”.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt