Rolls-Roys flygbil kan lanseras 2020

2018-07-17 13:33  

Flygande bilar är bara en tidsfråga enligt Rolls Royce. Den möjligheten vill man inte missa och under flygmässan Farnborough visades ett VTOL-koncept upp – samt avslöjade att man är på jakt efter partners.

Bredvid autonom teknik och elektrifiering är flygande bilar en het tekniktrend. På kort tid har flera uppstartsföretag som Lilium, Kitty Hawk och Volocopter visat upp flygande skapelser. Men även storspelare som Boeing och Airbus ögnar området med intresse. Inte minst eftersom den senare tror att marknaden för mindre flygfarkoster kommer att vara större än deras nuvarande segment med kommersiella flygplan.

Men oavsett vem som bygger själva farkosten behöver de en fungerande drivlina – och här räknar Rolls-Royce med att komma in. Den brittiska motortillverkaren har på senare tid plågats av teknikproblem, och vill säkerligen skifta fokus till något nytt.

Rolls Royce menar att de har en fungerande drivlina som passar små flygbilar.

Läs mer: Sverige kan ingå i stridsflygsprojekt

Under flygmässan Farnborough International Airshow visade man upp en hybrid-elektrisk så kallad VTOL-farkost (vertical take-off and landing). ”Flygbilen” har kapacitet för upp till fem personer, en topphastighet på 400 km/h och räckvidd på runt 80 mil. Det innebär alltså att man skulle kunna ta sig tur-och-retur mellan London och Paris på en laddning, eller en enkelresa från Stockholm till Berlin.

Den intressanta drivlinan baseras på tillverkarens välbeprövade M250-turbin (en helikoptermotor vars första generation utvecklades i slutet av 1950-talet) som huvudsaklig energikälla. Denna genererar uppskattningsvis 500 kW elektricitet för framdrift. Utöver denna innehåller systemet ett batterisystem (vilket gör att det är en seriehybrid) som ger ytterligare 300-400 kW för start landning. Hybridsystemet har fördelen att det inte kräver några långa laddtider.

Flygbil med batteridrift eller hybrid?

Rolls-Royce menar att ren batteridrift kan vara aktuellt på längre sikt – men förväntar sig att hybrider kommer att vara rådande inom närtid.

– Elektrifiering är en spännande och ofrånkomlig trend inom den industriella teknologin och även om elektrisk framdrivning kommer att komma gradvis för oss – kommer det att vara en revolution. Rolls-Royce söker aktivt efter möjliga marknader och applikationer för elektriskt- och hybriddrivet flyg, säger Rob Watson, chef för Rolls-Royce elektronikutveckling.

Läs mer: Här ska Sveriges nya testlabb för elfordon ligga

Det koncept Rolls-Royce visade upp var i sig inte så häpnadsväckande, men det har nog att göra med att motortillverkaren inte är intresserad av att bygga farkosterna själv. Nej, man vill leverera drivlinor och förhoppningen är att genom att visa en fungerande lösning – få andra att hoppa på flygpilsdrömmen.

Och även om det kan verka science fiction menar Rolls-Royce att tekniken finns för att göra flygande bilar till en verklighet redan i början av 2020-talet. Det som kommer att vara begränsningen är regleringar.

– Rolls-Royce har en lång historia av att vara pionjärer inom flyget. Från utvecklingen av den första turboprop- och jetmotorn till att skapa världens mest effektiva kommersiella flygmotorer samt vertikala start- och landningslösningar. Vi har en bra stamtavla. När den tredje generationen av luftfärd börjar gry – är det dags att vara pionjärer igen, säger Rob Watson.

Rolls-Royce EVTOL Concept

– Flexibel plattform för privatpersoner, kommersiell taxitjänst, frakt eller militära syften

– Tiltande vingar för vertikal start och landning (VTOL)

– Vid marschhöjd fälls propellrarna på vingen in för att minska luftmotstånd och oljud, farkosten använder då de båda propellrarna bak.

– Mångsidig 4/5 sitsig kabin

– Räckvidd 800 kilometer, marschhastighet på 400 km/h

– M250-baserad hybriddrivlina

– M250 hybrid/elektriska motorn levererar uppskattningsvis 500 kW

– Batterier med hög energidensitet ger ytterligare energi/kraft för att stiga

– Sex lyftmotorer med inbäddad elektronik

– Erbjuder kunder nya möjligheter på fordons-, system- eller komponentnivå

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt