Rolls Royce pressat av motorhaveriet

2010-11-04 16:10  

Det är andra gången på kort tid som den brittiska flygmotortillverkaren Rolls Royce får ett haveri på sin nya motorkonstruktion Trent 900 och Trent 1000. Nu ökar pressen på Rolls Royce.

Tidigt i morse havererade en av de fyra motorerna på flygbolaget Qantas nya Airbus A380 strax efter starten från Singapore med destination Sydney.

Någonting, ännu okänt, fick stora delar av skyddskåpan runt motorn att splittras och regna rakt ned över den indonesiska staden Batam.

Man har också konstaterat att något roterande föremål har slagit hål på planets vingar.

Inne i planets cockpit blinkade varningslamporna. Enligt kaptenen kom det totalt 54 felmeddelanden samtidigt som motorn stannade.

Planet vände tillbaka till Singapore, tömde bränsletankarna i luften och landade säkert på samma flygplats som man just hade lyft ifrån.

En haverikommission har redan börjat arbeta. Rolls Royce har skickat över sitt folk till Singapore, liksom den samereuropeiska flygplanstillverkaren Aibus.

- Nu handlar det om att långsamt ta motorn av planet och plocka isär den med alla dess 10 000 delar, kablar och rör bit för bit för att spåra felet. I den här branschen är man väldigt noga med att hitta grundorsaken till ett fel och skicka informationen vidare ut till alla i branschen.

Det säger Lars Olof Winterfeldt, chefsingenjör hos Volvo Aero i Trollhättan för Volvo Aeros samarbete med Rolls Royce.

Volvo Aero är partner med Rolls Royce  i Trent 900-motorn.

Volvo Aero ansvarar för konstruktion, utveckling och tillverkning av mellanhuset  - Intermediate Compressor Case - som är en komplex struktur mellan lågtrycks- och högtryckskompressorerna. Volvo Aero tillverkar också fläkthuset, den största komponenten på en motor. Fläkthuset på Trent 900 har en diameter på nästan tre meter.

- Men av de knappa uppgifter som vi i dag har fått verkar det inte vara våra grejer som fallerat. Vi gör en stillastående struktur till Trent 900-motorn och den sitter i den delen av motorn där fortfarande skyddshöljet är intakt på olycksplanet, säger Lars Olof Winterfeldt.

Det andra haveriet som Rolls Royce nyligen råkade ut för skedde med den nya Trent 1000-motorn som ska användas i Boeings kommande plan Dreamliner, B 787.

Den olyckan hände i testriggen hos Rolls Royce i Darby i England och inte i luften.

Ett högtrycksturbinblad sprack och förstörde det mesta av testutrustningen i sin närhet.

Den troliga orsaken till den olyckan var en oljebrand under högt tryck, enligt tidningen Aviation Week.

Det är helt klart besvärande för Rolls Royce med två så allvarliga fel på nya motorer, säger experter.

Lars Anders Karlberg

Mer om: A380 Superjumbon

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt