Fordon

Rolls Royce-motorn körde torrt

Halva ytterhöljet till den stora Trent 900-motorn från Rolls Royce demolerades. Foto: Wong Maye-E/AP/Scanpix
När oljan läckte och aldrig nådde fram till turbinlagren gick motorn torrt på högvarv och maskindelar for som projektiler genom vänster vinge. Foto: Atsb.gov.au
Här syns resultatet av materialutmattningen - en stor bit metall ur turbinringen har brutits loss. Foto: Atsb.gov.au
Lågtrycksturbinen på den havererade Trent 900-motorn i Qantasplanet. Foto: Atsb.gov.au
Så här ser hela motorn ut - nedplockad. Foto: Atsb.gov.au

Det var troligen ett fabriksfel som gjorde att den stora Rolls Royce-motorn på Quantas Superjumbo körde torrt, gick sönder och att delar av motorn sköt iväg som projektiler genom vänster vinge.

Publicerad

Haverikommissionen vid Australian Transport Safety Bureau konstaterar i en preliminär rapport att det var ett tillverkningsfel som fick den stora Rolls Royce-motorn på den olycksdrabbade superjumbon att börja brinna efter starten från Changi Airport i Singapore den 4 november.

Olja började läcka ut på fel ställen och smörjningen av lagren till högtrycks- och mellantrycksturbinerna slutade att fungera.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här