Robotarna som kan göra lagerarbetarna arbetslösa

2017-04-06 15:29  
Lagerroboten med last. Foto: Fetch Robotics

Skippa pallyften – här är framtidens lösning. Freight 1500 fixar det tröttsamma lagerarbetet utan mänsklig involvering.

En robot som effektiviserar lagerarbetet. Det är vad företaget Fetch Robotics tagit fram. Deras nya modeller Freight 500 och Freight 1 500 kan snart vara vardag ute på lager världen över – och mycket väl göra en och annan truckförare arbetslös.

Robotarna klarar av en vikt på 500 respektive 1 500 kilo och är utvecklade för att ersätta vanliga plockvagnar och pallyftar.

Utöver att vara packåsnor klarar de båda modellerna att navigera runt på lagret utan att krocka. Detta tack vare en kombination av 3d- och rgb-kameror samt lidar-sensorer. Och roboten kan träla på rejält. Nio timmars batteritid utlovas innan den kräver laddning. När det är dags ska den klara av att ladda upp till 90 procent på en timme.

Kombinationen kort laddning och lång batteritid innebär att Freight-robotarna klarar av treskiftsarbete sju dagar i veckan.

Det amerikanska start-up företaget är dock inte ensamma om att utveckla avancerade lagerrobotar. Kanadensiska Clearpath robotics (Otto Motors), amerikanska Amazon Robotics (tidigare Kiva Systems) och tyska Magazino – för att nämna några – har alla olika lösningar för att effektivisera lagren.

I och med den stadigt växande online-handeln så skriker branschen efter nya lösningar för effektivare lagerarbete. Och det här är bra exempel på system som underlättar. Men de nya robotarna kommer inte konkurrera ut människor helt – inte än så länge. Freight må klara av att köra runt tunga laster, men de klarar inte av finmotoriska uppgifter.

Dock finns det robotar som är på väg att lösa den biten också: Tyska Festo har utvecklat ”Octopus Gripper” – en pneumatiskt driven silikontentakel. Tack vare sin form och att den har sugkoppar kan tentakeln greppa runda eller cylindriska saker, samt glatta och oregelbundna former.

Kolla in hur Octopus Gripper fungerar i klippen nedan.

Freight 500

Längd: 1 381,5 mm

Bredd: 844 mm

Höjd: 356 mm

Maximal hastighet: 1,85 m/s

Maximal vikt: 500 kg

Freight 1 500

Längd: 1 787,9 mm

Bredd: 1 148,6 mm

Höjd: 356 mm

Vikt: 470 kg

Maximal hastighet: 1,85 m/s

Maximal vikt: 1 500 kg

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt