Renault satsar på ny snabbladdare

2012-03-13 12:39  

UPPDATERAD Renaults nya helektriska Zoe bländade alla på bilsalongen i Genève förra veckan. Liten, snygg och med extremt lång räckvidd. Men den största snackisen blev Renaults nya snabbladdare Chameleon.

- Zoe blir spjutspetsen i Renaults elbilsprogram. Förutom sin kompakta storlek, attraktiva design och överkomliga pris visar den också på vår tekniska kompetens när det gäller elbilar, sa Renaults styrelseordförande Carlos Ghosn när han täckte av Zoe.

Zoe har en räckvidd på hela 210 kilometer beräknad på den så kallade nedc-cykeln. Det är mycket mer än de flesta helektriska bilar på marknaden i dag, undantaget Teslas bilar som har extremt mycket batterikapacitet.

Förklaringen till Zoes långa räckvidd på en laddning uppges vara tre:

  1. Bättre återvinning av bromsenergi.
  2. En värmepump som ger kupevärme och kupekyla utan att dra hårt på batteriet.
  3. Ett nytt ”elbilsdäck” från Michelin, utvecklat tillsammans med Renault med ny gummiblandning och nytt mönster för ökad energieffektivitet.

Men det är den nya, patenterade snabbladdningstekniken som väcker störst uppmärksamhet.

Här i Sverige har den nya laddaren Chameleon diskuterats livligt på chattsidor i elbilssammanhang.

Hur fungerar Chameleon-laddaren egentligen? Funkar den även för laddhybridbilar? Blir bilen dyrare eftersom all teknik byggs in i bilen till skillnad från likströmsladdning där tekniken är utanför bilen?

Det som Renault sagt om Chameleon hittills är att det är en växelströmsladdare som är inbyggd i bilen. Det gör att bilen direkt kan anslutas till en vanlig laddstolpe eller laddbox och kan laddas med den effekt som uttaget medger - från långsamladdning hemma till snabbladdning från uttag med hög effekt.

Det behövs alltså inte byggas upp någon ny laddinfrastruktur som den japanska likströmsladdaren Chademo kräver.

Bilen kan laddas fullt på så kort tid som 30 minuter om man laddar med full effekt på 43 kW.

Det är dock skonsammare för batteriet att ladda på medeleffekten 22 kW. Då förlänger man batteriets livslängd och sätter mindre press på elnätet, enligt Renault.

I det vanliga uttaget för hushållsel hemma tar nio timmar att ladda fullt.

Renault har världspatent på Chameleon-laddaren. Se patentet här.

Detta är Zoe

Zoe är hittills den enda helelektriska bil som har Renaults patenterade, inbyggda Chameleon-laddare. Patennumret är WO 2010012924A2.

Chameleon är Renaults produkt och det är inte känt om den kommer att säljas till andra elbilar.

Chameleon klarar effekter upp till 43 kW.

Det är så nära det japanska snabbladdarsystemet Chademo som möjligt. Chademo är en likströmsladdare med all laddelektronik i laddstationen på marken.  Det gör att kabeln blir lika tjock som en vanlig bensinpumpsslang - och liknar också en vanligt bensinpump. Effekten är 50 kW.

Men kablarna till Zoes laddare är inte lika tjocka. De är som en vanlig tysk Mennekes-kabel enligt den internationella Mode 3-standarden. Zoes laddkablar har intelligenta kontakter, Typ 2-kontakter, både till biluttaget och vägguttaget.

Zoe drivs av en 65 kW elmotor som utnyttjar bilens bromsenergi. Batterierna under bilens säten är ett litium-jon-paket på 22 kWh.

Toppfarten är 135 kilometer i timmen och vridmomentet är 220 Nm.

Zoe har utrustats med ett speciellt larm som varnar fotgängare för att den tysta elbilen närmar sig. Det finns tre olika ljud att välja mellan.

I Frankrike startar priserna från 15 700 euro efter att skattelättnader på 5 000 euro. Det är långt under priset för Misubishis och Peugeotgruppen små elbilar.

Även i länder där som inte har skattelättnader för elbilar är priset förhållandevis lågt. I Schweiz kostar Zoe motsvarande 18 900 euro.

Det låga priset beror på Renaults modell för batterihyra.

Bilköparen betalar en månadshyra på 79 euro och slipper betala den dyra batterikostnaden dirket vid bilköpet och slipper tänka på andrahandsvärdet. I hyran ingår också bärgning vid batterihaveri och urladdning.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt