Fordon

Renault och Mitsubishi delar elbilsplattform med Nissan

Nästa version av Nissan Leaf förväntas bli lanserad i januari. Sedan ska även Renault och Mitsubishi använda dess plattform i sitt elbilsarbete. Foto: Nissan

Genom att alla tre delar på utvecklingskostnaderna för den nya versionen av Nissan Leaf, ska helelektriska bilar bli lika billiga som sina fossildrivna motsvarigheter.

Publicerad

I sin nuvarande version kostar Nissan Leaf – världens mest sålda helelektriska bil – över 300 000 kronor i Sverige. I Japan kostar den från 2,8 miljoner yen (cirka 220 000 kronor). Nissans mål är att den kommande versionen ska kosta runt två miljoner yen (knappt 170 000 kronor) i Japan, enligt den japanska tidningen Nikkei Asian Review.

Detta ska man uppnå genom att dela utvecklingskostnaderna med Renault och Mitsubishi, som ingår i samma koncern som Nissan. Från och med 2018 ska Renault och Mitsubishi inte arbeta med egna plattformar, utan alla tre bolagen ska använda den nya Leaf-plattform som Nissan väntas lansera på på IT-mässan CES i USA nästa månad.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här