Renault–Nissan–Mitsubishi slår sig samman med Google

2019-02-13 09:08  
Foto: Renault

De tre biltillverkarna är inne i slutförhandlingen med Google om ett samarbete med Waymo. Renault–Nissan–Mitsubishis samlade volym på 10,8 miljoner bilar per år innebär att underbolagets autonoma teknik kan få en dominerande ställning.

Sammantaget utgör de tre bolagen världens största producent av plug-in hybrider. Nu vill alliansen Renault–Nissan–Mitsubishi skaffa sig samma starka ställning inom autonoma fordon, och för att positionera sig på området vill trion samarbeta med Googles underbolag Waymo. Enligt Nikkei Asian Review är biltillverkarnas pågående samtal med Google nu inne i sin slutfas, och förhoppningen är att samarbetet ska kunna dra igång redan i vår.

Waymo har sedan tidigare ett liknande avtal med Fiat Chrysler-koncernen samt Jaguar Land Rover, men det nya samarbetet med den fransk-japanska alliansen skulle ta utvecklingen till en helt ny skala. Under 2018 tillverkade Renault–Nissan–Mitsubishi tillsammans 10,8 miljoner bilar, med en god positionering på elbilssidan.

Waymo en stark spelare

Samtidigt ligger Waymo i utvecklingens framkant. Deras autonoma testfordon har hunnit avverka 1,6 miljoner mil på amerikanska vägar och förra året drog bolaget igång en självkörande taxitjänst i Phoenix. Tillsammans med alliansens stora tillverkningsvolym bäddar det för att sammanslutningen blir en mycket stark spelare i segmentet.

Läs mer: Waymo: Ubers dödsolycka hade inte inträffat med vår teknik

Mjukvaruutvecklingen kring autonoma fordon kommer kräva enorma investeringar, och större samarbeten är en förutsättning. Nu kan de tre biltillverkarna få tillgång till Googles infrastruktur för ombordtjänster, exempelvis Google Maps. Nissan och Renault har samtidigt möjligheter att öppna upp nya marknader i Asien för Googles självkörande teknik.

Redan i september tog alliansen ett beslutat om att man från 2021 kommer använda Android som operativsystem för bilarnas informationssystem. Fler biltillverkare ingår i allianser med techbolag för att utveckla den nya tekniken. Exempelvis har Toyota slagit sig samman med Uber Technologies som ska vässa Toyotas system Guardian.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt