Renault lanserar Mobilize – ett nytt varumärke kring mobilitet 

2021-01-18 12:48  
Prototypen EZ-1 har plats för två passagerare, och halva bilen är byggd med återvunnet material. Foto: Renault

Mobilize ska tillgodose Renaults kunder som är intresserade av en alternativ och delad mobilitet. Enheten kommer att släppa en rad specialdesignade fordon. Först ut är EZ-1.  

Renault-gruppen är på offensiven, bland annat med fyra nya affärsenheter. Där ingår Mobilize – och i ett pressmeddelande tillkännager koncernen lanseringen av varumärket med uppgiften att tillgodose de miljömedvetna kunder som är intresserade av en alternativ och framförallt delad mobilitet. 

Till sin hjälp för att locka dem har man EZ-1, en prototyp avsedd för delad mobilitet. 2,3 meter lång har bilen plats för två passagerare, och 50 procent av bilen byggd med återvunnet material – en andel som ska ökas. Med ständiga förarbyten har Renault satsat på ett innovativt batteribytessystem. EZ-1 ska följas av en rad specialdesignade elfordon skapade av koncernens dedikerade teknik- och designteam.

Läs mer: Nya bilen klarar 100 mil tack vare fast elektrolyt 

Mobilize vill sänka kostnaden för att använda bilar, vilket torde vara möjligt med tanke på att fordonen i snitt står oanvända 90 procent av tiden. Renault Software Factory, Software République och andra partners ska utveckla algoritmer och programvara för databehandling som kan ge prognoser kring hur efterfrågan ser ut vid olika tidpunkter, men en bättre fördelning av fordonen.  

Ambitionen är också att sänka bilarnas restvärde så att nya fordon inte kan tappa mer än 50 procent redan efter tre år. Via de mer än 6 000 Renaulthandlare som finns i Europa vill man erbjuda en bredd av lösningar, från korta billån till leasing över flera år. En del i det cirkulära tänkandet är att elbilarnas batterier ska återanvändas i stationära energilager. 

John Edgren

Mer om: Renault

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt