Rekordbil med raketfart

2012-10-17 13:45  
Raketmotorn till det brittiska projektet Bloodhound SSC testas i en bunker på ett flygfält. Det är den största hybridraket som utvecklats i Europa. Foto: Bloodhound SSC

Testet av Europas hittills största hybridraket den 3 oktober gick enligt planerna. Om ett år ska den driva bilen Bloodhound SSC till 1 600 kilometer i timmen med gummipulver som bränsle.

Det brittiska bilprojektet Bloodhound SSC ska slå hastighetsrekordet på land. Nästa år görs den första turen i öknen Haskeen Pan i Sydafrika. Målet är 1600 kilometer i timmen.

Bloodhound SSC har en jetmotor från en Eurofighter Typhoon, men den räcker inte för rekordet.

20 sekunder in i resan planar dess effekt ut och piloten slår till avtryckaren för en raketmotor.

Testet var det första med projektets hybridmotor, en typ av raket som kombinerar hög effekt med möjligheten att reglera förbränningen. Piloten har en möjlighet att släcka motorn om något går fel.

Ingenjören bakom, den självlärde 28-åringen Daniel Jubb, kallar modellen Falcon Hybrid Rocket. Bränslet är en hård gummimassa, HTPB, som liknar materialet i flygplansdäck. Det innehåller också metallpartiklar och specialutvecklade stjärnformade granulat för att få en jämn förbränning.

För att starta motorn pumpas väteperoxid genom en silverkatalysator, och den blandning av 600-gradig vattenånga och syrgas som blir resultatet tänder gummit.

Pumpen är nyckeln. Under 20 sekunder måste 963 kilo väteperoxid tryckas genom en silverkatalysator vid ett tryck på 76 bar. Pumpen kommer från en brittisk kärnvapenbärande kryssningsrobot, Blue Steel, som togs ur bruk i början av 1970-talet. Pumpmotorn är något alldeles extra, en formel 1-motor på 750 hästkrafter från tillverkaren Cosworth.

Ett av frågetecknen inför testet den 3 oktober var om växellådan mellan motor och pump skulle hålla vid 16 000 varv. En annan var om katalysatorn skulle hänga ihop tills förbränningen var klar.

Föraren, stridspiloten Andy Green, har det nuvarande hastighetsrekordet på land sedan han sprängde ljudvallen med Thrust SSC 1997. Inför rakettestet agerade han programledare framför kamerorna, och verkade lättad när allt gick bra. Om ett år har han den eldsprutande monstermotorn bakom ryggen i över 1 000 kilometer i timmen.

Niklas Dahlin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt