Fordon

Regeringen prioriterar snabbtåg: ”Viktigast att öka kapaciteten”

Malmbanan omfattas av satsningen. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Mer pengar till järnvägen, och då framför allt till de sedan länge omdiskuterade höghastighetsbanorna. Stora satsningar görs också på järnvägen i norra Norrland, och på fler spår mellan Uppsala och Stockholm. Slopa snabbtågen och satsa mer på underhåll i stället, anser Moderaterna.

Publicerad

Närmare 900 miljarder kronor ska satsas på infrastrukturen under perioden 2022 till 2033. Planerna är presenterade sedan tidigare av Trafikverket och riksdagen har klubbat själva rambeloppet. Nu har regeringen också bestämt detaljerna i stor utsträckning, och gjort egna prioriteringar.

Jämfört med Trafikverkets plan lägger regeringen fler miljarder på järnvägen, bland annat fyrspårig järnväg på pendlarsträckan Uppsala–Stockholm som under många år haft problem. Med det blir också mer pengar till Malmbanan och Sydostlänken, enligt Tomas Eneroth.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här