En ir-sensor och en sensor som mäter det elektriska motståndet i huden har byggts in i ratten på en BMW. IR-sensorn sänder infrarött ljus till en finger genom att analysera det reflekterade ljuset mäts såväl hjärtfrekvens som syresättning i blodet.
Den andra sensorn mäter vid beröring det elektriska motståndet i huden, och kan då ta reda på hur stressad föraren är.
Sensorerna kan sedan påverka olika funktioner i bilen, fram att exempelvis sänka volymen i bilens musikanläggning till att starta varningsblinker eller nödbromsa bilen.
Projektet ingår i en serie uppdrag som går under namnet Fit4Age för att ta fram hjälpmedel för ett samhälle som fåt allt fler äldre medborgare.
I arbetet deltar forskare från tekniska universitetet i München, avdelningen för medicinteknik, samt forskare från biltillverkaren BMW.
Kommentarer
Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.
Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.