Rasande människor börjar attackera autonoma bilar

2018-03-12 13:51  
Foto: Cruise Automation

Tekniken bakom självkörande bilar tar hänsyn till alla tänkbara scenarion – men det är svårt att skapa en ai som kan hantera road rage. I år har DMV i Kalifornien fått in flera rapporter om attacker mot autonoma testfordon.

Att skapa en artificiell intelligens som låter självkörande bilar klara av trafiken är komplicerat. Det finns tusentals faktorer att ta hänsyn till – och utvecklarna anser förmodligen att de har tänk på allt. Men har de lyckats väga in den vrede som den egna körstilen väcka hos omgivningen?

Nu rapporterar LA Times att DMV i Kalifornien har fått in anmälan om sex incidenter med autonoma bilar hittills i år. Av dem rör sig två fall om regelrätta attacker av människor – som till synes var riktigt förbannade.

I januari stod en Chevrolet Bolt från General Motors självkörande division GMC Cruise med grönt ljus och väntade på de sista förbipasserande gångtrafikanterna. Plötsligt sprang en man tvärs över gatan, mot dont walk-skylten. Vrålande kroppstacklade han bilens bakre stötfångare och baklucka, vilket slog sönder ett av bakljusen.

Samma månad stannade ett exemplar av GM:s Chevrolet Bolt bakom en taxi i San Fransisco. Taxichauffören klev ur sin bil, gick fram till Chevan och slog så hårt på framrutan att det uppstod en repa. Vad som väckte chaufförens ilska är okänt. Det ska dock sägas att den autonoma bilen kördes i manuellt läge. Av de sex incidenterna under 2018 körde tre av bilarna i autonomt läge.

Kalifornien dominerar när det gäller tester av självkörande bilar i trafik. Just nu har 50 företag fordon som rullar på delstatens vägar, och i februari meddelade Department of Motor Vehicles att man nu kommer tillåta tester av autonoma bilar utan en mänsklig förare som backup. Frågan är om detta kommer göra medtrafikanterna mer eller mindre förbannade?

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt