Rapport: VW:s batterileverantör klarar inte tempot

2019-05-31 14:01  
MEB-plattformen. Foto: VW

I fjol sa Volkswagenchefen att man inte vill sitta i knät på de asiatiska batterileverantörerna. Nu framkommer det varför. Enligt nya uppgifter har en av underleverantörerna svårt att klara av produktionsmålet.

När Volkswagen lanserade sin elbilsplattform MEB använde man rejäla brösttoner. Vi ska bygga elbilar åt miljoner – inte åt miljonärer, sade Thomas Ulbrich, e-mobilitetsansvarig på företaget då.

Och det lät bra. Fram till 2022 skulle 27 nya eldrivna modeller ha lanserats och 2025 skulle VW-koncernen ha tryckt ut tio miljoner elbilar på vägarna.

När VW tidigare i maj öppnade orderböckerna för sin "folk-elbil ID.3" var företagets försäljningschef Jürgen Stackmann tydlig. På Ny Tekniks direkta fråga om huruvida man skulle klara sina uppsatta produktionsmål sa VW-chefen att produktion blir som för vilken annan bil som helst – och det kommer inte vara några långa väntetider.

Läs mer: Nissan: Våra batterier håller längre än bilarna

Men nu kommer det indikationer på att det kanske inte kommer att löpa så smidigt. Det är Bloomberg som rapporterar att VW har stött problem med en av sina batterileverantörer. Enligt nyhetsbyrån har den tyska bilkoncernen blivit tvungen att förändra sin batteristrategi eftersom Samsung SDI inte får ihop tillräckligt med batterier.

Enligt personer insatta i affären skulle Samsung ha levererat strax över 20 GWh batterikapacitet om året. Något som skulle räcka till över 300 000 elbilar (ID.3 har batteripack om 42,58 eller 77 kWh). Men "olika syn på produktionsvolym och leveranstid framkom under detaljförhandlingarna", och istället kommer det sydkoreanska företaget endast att leverera "under 5 GWh".

Volkswagen stressade?

Och det här är självklart ett problem. Samsung SDI är förvisso bara en av fyra batterileverantörer, men eftersom Volkswagen på sikt kommer behöva enorma mängder batterier är det säkerligen stressande att de snubblar redan innan produktionen har kommit igång. På frågan om leveransförändringen från Bloomberg har VW endast svarat att "Samsung är fortsatt en av våra batteritillverkare".

Läs mer: Toyota: Bränsleceller snart lika billiga som hybrider

– VW kommer behöva en årsproduktion kring 300 GWh och utan robusta globala multileverantörskontrakt kommer det vara omöjligt. Det är en sak att snacka upp volymsiffror på elbilar – men att bygga upp den nödvändiga värdekedjan är fortfarande en enorm utmaning, säger Arndt Ellinhorst, analytiker på Evercore ISI till Bloomberg.

Volkswagen har dock varit noga med att försöka skydda sig mot den här typen av sårbarhet. Man har byggt sin elbilsplattform så öppen som möjligt. Den är konstruerad för att klara av prismatiska och/eller påsceller och så vidare – just för att inte vara låsta till en leverantör eller teknik,

Men att vaccinera sig helt mot oförutsedda händelser är omöjligt. Dock kan det vara så att koncernledningen haft just den här typen av scenario uppe på bordet – och därför börjat spåna kring att ta hem batteritillverkningen helt.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt