Rälsen sitter löst i ”getingmidjan”

2013-08-19 11:58  

Tågrälsen mellan Stockholm central och Södra station sitter löst. Spårens dåliga skick kan leda till risk för haveri, enligt KTH-forskare.

Tågsträckan mellan Stockholm central och Södra station kallas getingmidjan och är landets mest trafikerade. Men rälsen är i dåligt skick och sitter löst på många ställen, rapporterar P4 Radio Stockholm. En banarbetare berättar i inslaget om hur man varit tvungen att slå in fler än 500 fästen till rälsen eftersom de ständigt lossnar.

Ulf Olofsson, professor på Kungliga Tekniska högskolan har tidigare gjort fältstudier på sträckan. Han ser allvarligt på bristerna.

– Är det så att man behöver slå in femhundra infästningspunkter på en kilometer så säger det att man inte har kontroll på spåren längre. Till slut kan man ju få haveri, säger han till P4.

Först om fem år kommer getingmidjan att rustas upp.

Getingmidjan

Åtta av tio järnvägsresor i Sverige börjar eller slutar i Stockholm.

”Getingmidjan” mellan Stockholm central och Södra station togs i drift redan 1871.

Då gick tio tåg per dygn på de två spåren. Idag passerar  varje dygn cirka 550 tåg, varav 60 procent är pendeltåg.

Charlotta von Schultz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt