Fordon

Rälsen lagd genom Hallandsåstunneln

Sent om sider: Nu ligger äntligen rälsen genom Hallandsåsen. Foto: Trafikverket

Den dubbelspåriga järnvägen genom Hallandsåstunneln är slutligen på plats.

Publicerad

Spårläggningen gjordes med en 28 meter lång, 75 ton tung rälsläggare, den enda i sitt slag i Norden. Maskinen har lagt 1,2 kilometer räls per dygn.

Under våren fortsätter elinstallationerna samt installation av signal- och telekommunikation. Tågpersonal och räddningstjänst utbildas under sommaren, och i december blir det äntligen trafikstart.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här