Raka spåret för omstridda Botniabanan

2010-08-27 13:37  

I morgon, lördag, invigs det största järnvägsbygget i modern tid i Sverige. Den 19 mil långa Botniabanan invigs med pompa och ståt av kungen, landshövdingar och annat fint folk i en rullande invigning under hela dagen.

Det första bandet klipps i Kramfors klockan 10.30. Sedan rullar tåget vidare till Örnsköldsvik klockan 12.14, till Nordmaling klockan 14,50 för att sluta i Umeå klockan 16.15.

- Välkommen till århundradets och Norrlands största folkfest skriver entusiastiska arrangörer på Botniabanans hemsida.

Det blir tal av kungen, av statsråd, landshövdingar, generaldirektörer och kommunalråd.

Och kända artister som Amanda Jensen och Lisa Nilsson och flera andra underhåller.

Det har tagit elva år från det att dåvarande statsminister Göran Persson sprängde den första dynamitsalvan till att den 19 mil långa järnvägen mellan Kramfors och Umeå står klar.

Hela kalaset har kostat 15 miljarder kronor. För pengarna har man bland annat fått 140 nya broar och 25 kilometer tunnlar.

Banan har byggts med enkelspår och har därför 22 stycken stationer där tågen kan mötas.

Det är Sveriges modernaste järnväg och ska klara tåghastigheter på upp till 250 kilometer i timmen för persontåg och 120 kilometer i timmen för godståg.

Botniabanan har utvecklats i samarbete med tågtillverkaren Bombardier som levererat signalsystemet till Botniabanan och som använt sitt modifierade Reginatåg "Gröna Tåget” under projektets gång.

Gröna Tåget är ett slags mellanting mellan X2000 och fullfjädrade höghastighetståg

Poängen med Gröna Tåget är att det ska kunna gå i 250 kilometer i timmen på befintliga banor, medan höghastighetståg, som ska gå över 300 kilometer i timmen, kräver nya banor med mycket vidare kurvor.

Men det blir inte Reginatågen som på sikt kommer att rulla på Botniarälsen utan konkurrenten Alstoms Cordia Nordic X62 eftersom det var transportören Norrtåg som tog hem upphandlingen.

Till en början fortsätter dock Reginatåget att rulla, men ommålat i Norrtågs färger.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt