Fordon

Racingsporten rycker i Formula-Student-teknologerna

Jonas Jarlmark, civilingenjör från KTH med gedigen fordonsforskning i bagaget och själv gammal Formula Student-konstruktör, är "racing engineer" åt både Rickard Rydell på Seat STCC-team och Fredrik Ekblom som kör Eons biograsdrivna STCC-bilar. Jonas Jarlmark till höger. Foto: Micke Fransson
Chalmers etanodrivna Formula Student-racer CFS09 knep en 15:e plats och blev bästa svensk vid tävlingarna på Silverstonebanan i England i juli.
Clear River Racing från Karlstad universitet kom på 17:e plats på Silverstone. En rejäl uppryckning från förra året.
Lundateamet kom långt ned i resultatlistan, på 61:a plats. Bilden är från avtäckningen av Luracing 3 i våras.
KTH:s nya R6:a har ännu inte fått visa vad den går för. Här är hela teamet vid avtäckningen i våras.

Nu får en svensk publik chans att se de fyra små snabba racerbilarna från de tekniska universiteten i Göteborg, Karlstad, Lund och Stockholm tävla mot varandra. Det blir nästa fredag på Gelleråsbanan i Karlskoga.

Publicerad

- Det blir första gången som Sverige visar upp alla universitet och deras racerbilar gemensamt. Förhoppningen är att så många som möjligt från både näringslivet och skolor ska ta chansen att träffa studenterna för att få mer kunskap om programmet.

Det säger Pialill Ring på Swedish Motorsport Industry, som tagit initiativet till att knyta de racerintresserade teknologerna närmare branschen och racingsporten.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här