Fordon

Proppen ur för japansk snabbladdning

SAE är klar med uppgraderingen av SAE-standarden J1772 så att den klarar snabb likströmsladdning med upp till 500 volt spänning och 200 amperes strömstyrka. Foto: Volkswagen
SAE:s växelströmsuttag...
...har kombinerats med två stift för likströmsladdning.

Amerikanska och tyska biltillverkare har gått samman om en ny standard för supersnabb likströmsladdning av elbilar. Udden är riktad mot den japanska Chademo-standarden som nu får konkurrens från den amerikansk-europeiska "comboladdaren" för både likström och växelström.

Publicerad

-  Ja, så tolkar jag det. Jag ser ingen annan anledning till den nya SAE-standarden än att bygga upp en barriär mot japanska bilar på den amerikanska, och eventuellt också den europeiska, marknaden, säger Henrik Engdal, elbilsexpert på Viktoriainstitutet i Göteborg, till Ny Teknik.

Det var i våras som åtta stora bilföretag från USA och Europa  - Audi, BMW, Chrysler, Daimler, Ford, General Motors, Porsche och Volkswagen - talade om att de gemensamt arbetar för ett kombinerat laddsystem med ett enda uttag i bilen och en enda ”plugg” på sladden - för både snabb växelströmsladdning och ultrasnabb likströmsladdning.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här