Proppen ur för japansk snabbladdning

2012-10-16 13:34  

Amerikanska och tyska biltillverkare har gått samman om en ny standard för supersnabb likströmsladdning av elbilar. Udden är riktad mot den japanska Chademo-standarden som nu får konkurrens från den amerikansk-europeiska "comboladdaren" för både likström och växelström.

-  Ja, så tolkar jag det. Jag ser ingen annan anledning till den nya SAE-standarden än att bygga upp en barriär mot japanska bilar på den amerikanska, och eventuellt också den europeiska, marknaden, säger Henrik Engdal, elbilsexpert på Viktoriainstitutet i Göteborg, till Ny Teknik.

Det var i våras som åtta stora bilföretag från USA och Europa  - Audi, BMW, Chrysler, Daimler, Ford, General Motors, Porsche och Volkswagen - talade om att de gemensamt arbetar för ett kombinerat laddsystem med ett enda uttag i bilen och en enda ”plugg” på sladden - för både snabb växelströmsladdning och ultrasnabb likströmsladdning.

Läs VW:s pressmeddeland här.

Den nya standarden ger plats för fyra funktioner i ett system:

1. Enfas växelströmsladdning.

2. Snabb trefas växelströmsladdning.

3. Likströmsladdning hemma.

4. Ultrasnabb likströmsladdning på offentliga platser.

Både den amerikanska standardiseringsorganisationen SAE och den europiska ACEA har beslutat att gå på den här linjen i sina standardiseringsarbeten.

Nu har SAE meddelat att man är klar med uppgraderingen av SAE-standarden J1772 så att den klarar en utveckling mot ultrasnabb likströmsladdning med upp till 500 volt spänning och 200 amperes strömstyrka(!). (Se specifikationerna här)

I första skeded blir den nya tysk-amerikanska Comboladdaren likvärdig med den japanska Chademoladdaren, som använder 500 V och 80 A och som snabbladdar en bil på 20 minuter.

De bilar som i dag kan ladda med Chademo är de japanska bilarna Nissan Leaf och Mitsubishi Imev och dess europeiska syskon Peugeot Ion och Citroën ZE.

Först ut att använda SAE:s nya konboplugg blir GM:s kommande elbil Spark EV, enligt tidningen Automotive News.

Läs Ny Tekniks artikel från i maj i år om samarbetet USA-Europa.

Läs vad Automotive News skriver om SAE-nyheten.

SAE J1772

Den uppgraderade SAE J1772-standarden har två växelströmsnivåer och två likströmsnivåer.

AC-1 = 120 V, 2 kW, 16 A = långsamladdning

AC-2 = 240 V, 19,2 kW, 80 A- halvsnabb

DC-1 = 200-500 V, 40 kW, 80 A = halvsnabb

DC-2 = 200-500 V, 100 kW, 200 A = ultrasnabb

Se pdf med specifikationerna här.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt