Fordon

Programmeringsmiss bakom dödsolyckan med självkörande Uber

Nu tros orsaken till dödsolyckan med en självkörande Volvo XC90 vara klarlagd. Ubers ai var inte programmerad att upptäcka fotgängare – om de inte gick på ett övergångsställe.

Publicerad

I mars förra året körde en av Ubers självkörande Volvo XC90 på en 49-årig kvinna i Tempe i den amerikanska delstaten Arizona. Kvinnan avled av skadorna, och händelsen betecknas som det första kända fallet där en fotgängare dött efter en olycka med en självkörande bil.

Efter olyckan inleddes ett flertal utredningar, och en parallell rättsprocess där Uber så småningom friades från ansvar. Men orsaken till olyckan har varit omstridd. Vid tiden fick Uber skarp kritik för att deras mjukvara var bristfällig. Dessutom hade bolaget stängt av Volvos egna, inbyggda säkerhetsfunktioner, som annars hade kunnat rädda kvinnans liv.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här