Fordon

Professorn sågar svenska elbilarna: ”De är glada entusiaster”

Om inte ens Tesla kan bli lönsamt, hur ska då två svenska bolag lyckas? Forskaren Christer Karlsson tvivlar på Uniti och Einride.

Publicerad

Christer Karlsson, professor i in- dustriell produktion, drar i handbromsen. Det finns en risk, säger han, att nya svenska elfordonsbolag som Uniti och Einride är naiva.

– Att det samtidigt byggs två svenska lådor med hjul på har nog inte hänt förut. Men elbilar är enklare att bygga än ett fordon med förbränningsmotor. En elbil kan jag också bygga hemma i garaget.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här