Fordon

Professorn: ”För dyrt begränsa utsläppen”

De flesta dieselbilar i Sverige och Europa släpper också ut kväveoxid och koldioxid långt över gränsvärdena. Det här har varit känt länge och beror på att lagkraven är för dåligt utformade, säger professor Bengt Johansson.

Publicerad

- Frågan är om det är fusk eller inte. Lagkravet är att man ska uppfylla specifikationerna i en bestämd körcykel. Det gör tillverkarna. Utanför den är det fritt fram, och det utnyttjar de flesta. Det är mycket dyrare att installera system som håller utsläppen nere i alla lägen, säger Bengt Johansson, professor i förbränningsteknik vid Lunds tekniska högskola.

De flesta dieselbilar som säljs i Europa använder EGR (exhaust gas recirculation) för att hålla nere utsläppen av NOx (kväveoxider). EGR innebär att man för tillbaka en del avgaser i förbränningsrummet för att sänka förbränningstemperaturen. Då minskar utsläppen av NOx.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här