Privatflygplanet landar på egen hand med ett knapptryck

2019-11-10 07:00  

Garmin Aviations nya system kan ta över flygplanet vid en nödsituation. Autoland hittar den bästa flygplatsen och landar passagerarna tryggt.

Med en prislapp på runt två miljoner dollar, närmare 20 miljoner svenska kronor, är Cirrus Vision budgetalternativet för dem som vill ha ett eget jetflygplan. Inom kort kommer köparna att få med en funktion som kan landa planet om piloten skulle slås ut. Garmin Aviation lanserar sitt nya system i två modeller, där den andra är propellerflygplanet Piper M600.

Vid en nödsituation kan systemet Garmin Autoland ta beslut om var närmaste lämpliga flygfält finns. Systemet använder gps-guidning vertikalt och lateralt för att hitta den landningsbana som är mest passande, navigera planet dit och inleda en kontrollerad nedstigning.

Läs mer: Nya materialet för flygplansvingar – metallskum

När läget är klart görs inflygningen, och efter att planet har tagit mark följer det landningsbanans mitt och bromsar automatisk till stillastående. Propellern stängs också av för ökad säkerhet innan passagerarna kliver ur planet. Motorns kraft och flygplanets fart justeras av Garmins Autothrottle-system.  

Autoland tar bland annat hänsyn till väderfaktorer och den mängd bränsle som finns kvar. Tekniken läser av terrängen, registrerar hinder, mäter landningsbanan och för dessutom statistik över andra flygplan. Systemet kommunicerar också ut sin position och avsikter till flygtornet och andra piloter i närheten.

Den enda mänskliga inblandningen är att någon av passagerarna behöver trycka in knappen i taket. Autoland kan dock aktiveras automatiskt om systemet upptäcker att detta är nödvändigt.

Läs mer: Se den autonoma drönaren navigera i bergrummet

Lösningen är en del av Garmins integrerade instrumentbräda G3000, och tanken är att Autoland ska kunna hanteras av människor som inte vet något om flygning – utan att de får ett nervöst sammanbrott. Därför är systemet väldigt lättförståeligt. På en display kan passagerarna se flygplanets position på en karta och information om var systemet tänker landa. Folket i kabinen kan också kommunicera med flygtornet.

G3000 kommer att finnas i vissa privatflygplan, men Autoland inväntar en certifiering av Federal Aviation Administration. Det skriver Garmin i ett pressmeddelande.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt